Delft zakt op ranglijst studentenkamersteden

Delft staat op nummer 11 op de ranglijst van studentenkamersteden van de LSVb. Dat is vier plaatsen lager dan een jaar eerder. Volgens de studentenvakbond komt die daling vooral door de relatief grote prijsstijgingen voor studentenkamers in Delft. De gemiddelde huurprijs was volgens de LSVb 504,49 euro, 9,32 procent meer dan in 2022.

Volgens de vakbond is Delft nog een van de meest betaalbare studentensteden op de lijst. Studenten zouden 990 euro per maand nodig hebben om rond te komen. Ter vergelijking: in Amsterdam was dat 1255 euro. Amsterdam blijkt overigens niet de hoogste huren te hebben, dat zijn Den Haag en Rotterdam met gemiddeld 614 en 618 euro per maand.

‘Delft is uniek’

De bedragen die studenten maandelijks kwijt zijn, zijn niet de enige factor waar de LSVb naar keek. Het woonbeleid van gemeentes, de krapte op de studentenkamermarkt en het soort kamers dat te huur is (onzelfstandig versus studio’s) worden bijvoorbeeld ook gewogen. Alles bij elkaar maakt dat dat Enschede volgens de LSVb de beste studentenkamerstad van 2023 was en Eindhoven de slechtste.

Volgens de LSVb is Delft uniek in Nederland met relatief veel studentenkamers op de campus. Dat zou op meerdere manieren een voordeel zijn, bijvoorbeeld doordat studenten minder geld kwijt zouden zijn aan vervoer van en naar de universiteit. Het aandeel studio’s en appartementen op de Delftse woningmarkt is relatief laag, schrijft de vakbond, respectievelijk 25 en 11 procent van het totaal aantal kamers.

Toch heeft de gemeente Delft werk aan de winkel, aldus de vakbond. De stad moet iets doen aan de krapte. Dat is in 2023 niet gebeurd. Er zijn geen studentenkamers bijgekomen, aldus de LVSb, terwijl er jaarlijks 750 nieuwe kamers nodig zouden zijn. In de Delftse woonvisie staat het plan om per 2030 3.500 nieuwe kamers erbij te hebben, schrijft de LSVb. De bond hoopt dat het lukt in ieder geval dat te realiseren.

• Het rapport De Beste Studentenkamerstad 2023 van de LSVb is online te lezen.