Studentenleven

De OWee in beeld dag 1: matje uitrollen en naar het Schiediner

Duizenden nieuwe studenten maken deze week kennis met het Delftse studentenleven. Delta doet verslag. Dit was de zondag.

Tijdens de logistieke opening van de OWee kunnen de nieuwe studenten hun polsbandjes ophalen. (Foto's: Jaden Accord)

De een komt luid zingend van het eerstejaarsweekend, de ander wordt door pa en ma afgezet en de derde komt net van het vliegveld: tijdens de logistieke opening van de OWee in de aula op zondagmiddag 13 augustus komen ze allemaal voor het eerst samen. Hier krijgen ze allemaal een polsbandje: geel voor onder 18, paars voor daarboven. Het geeft de eerstejaars toegang tot alle OWee-evenementen.

Een groot deel van de eerstejaars slaapt dit jaar in een van de sportzalen bij sport- en cultuurcentrum X. Bepakt en bezakt zijn ze onderweg.

Nadat de matjes zijn uitgerold, waarbij sommigen met hun groepje maar meteen een hoek van de sporthal hebben geclaimd, is het tijd voor het Schiediner. Alcohol is daar niet toegestaan, dus tassen komen er niet in.

Het ziet er op het eerste gezicht misschien niet zo uit, maar de barbecue aan de Schie is helemaal vegetarisch. Omwonenden mogen dit jaar voor het eerst mee-eten.

Aan de etende studenten trekt een parade van studentenverenigingen van allerlei pluimage voorbij: tientallen gezelligheids- en sportverenigingen komen langs. Ook reisvereniging Aegee, hier op de foto, heeft een golfkarretje gehuurd om eerstejaars te verleiden tot een lidmaatschap.

Het openingsfeest op de parkeerplaats naast de TU Delft Library, ofwel de UB, is de volgende stop.

Al kunnen de OWee-deelnemers ook elke avond een onderdeel meepikken van het stille programma bij X. Dit ligconcert maakt hen weer helemaal ontspannen en dat is maar goed ook, want de aankomende studenten hebben vier volle dagen voor de boeg.