Studentenleven

Constitutieborrel-nieuwe-stijl: studieverenigingen zijn tevreden

De afgelopen weken is het een komen en gaan van studenten in het paviljoen aan de Van der Burghweg. Het is de tijd van de constitutieborrels. Bevallen de nieuwe mores?

De ordecommissie van Life, de studievereniging van de opleiding life science & technology, in actie. (Foto’s: Thijs van Reeuwijk)

Wie de afgelopen weken aan het begin van de avond in de buurt kwam van het parkje tegenover het Science Centre zal het niet zijn ontgaan: het is de tijd van de constitutieborrels van de studieverenigingen. Dat betekent zingen en brassen, maar dan in een nieuw jasje.

De studieverenigingen hebben namelijk samen met de TU nieuwe regels opgesteld. Nu de laatste borrels deze woensdag en donderdag op het programma staan, blikt Mischa de Gooijer, voorzitter van de studieverenigingenraad (SVR) en dus bij elke borrel aanwezig, alvast tevreden terug. “Ik heb alleen maar positieve verhalen gehoord”, vertelt hij.

De nieuwe regels voor constitutieborrels zijn in zeven punten te vatten:

• Stop als iemand stop zegt;
  • Je mag wel duwen, maar niet vastpakken en trekken;
  • Ruim alles dezelfde avond op;
  • Geen bier strepen;
  • Geen cadeaus brassen;
  • Bekers heel laten;
  • Hou je in als anderen, zoals ouders, opa en oma’s en de decaan erbij zijn.

Voor wie de oude mores voor constitutieborrels kent, komen al deze punten ongetwijfeld logisch voor. Ieder ander vraagt zich misschien af: hoezo duwen? En wat is cadeaus brassen en bier strepen?

‘Het is één groot spelletje’

Constitutieborrels zijn in het leven geroepen zodat nieuwe besturen gefeliciteerd kunnen worden, niet alleen door hun familie en vrienden, maar vooral ook door de andere verenigingen. Van oudsher heerst er rondom die borrels een vriendschappelijke strijd tussen de verschillende besturen. Vroeger ging dat gepaard met het ontvreemden van elkaars spullen, bier gooien (of strepen) en een flinke stoeipartij met veel duw- en trekwerk (brassen).

Dat alles speelde zich af op de faculteiten. Sinds vorig jaar is het paviljoen vóór het Science Centre aan de Van der Burghweg de aangewezen plek. De laatste jaren proberen de TU en de verenigingen de traditie te stroomlijnen, vandaar de nieuwe regels.

Lees verder onder de foto.

Volgens De Gooijer is zo’n borrel nog steeds ‘een apart tafereel’ als je er van een afstandje naar kijkt: een ordecommissie blokkeert arm in arm de doorgang, de besturen die komen feliciteren duwen zich zingend en roepend een weg door deze blokkade. “Ieder bestuur vindt zichzelf het coolst en wil als eerste feliciteren, want hoe eerder, hoe prominenter. Het is één groot spelletje.” Een spelletje dat wel veilig en leuk moet blijven, vindt hij. Daarom staan er op een afstandje professionele beveiligers en student-bhv’ers (bedrijfshulpverleners) toe te kijken en wordt de besturen gevraagd zich in te houden voor de rest van de genodigden.

Over alcohol zijn geen nieuwe afspraken gemaakt. De regels daarvoor zijn al vastgelegd in algemeen TU-beleid en dus ook van toepassing op de studieverenigingen. Dat betekent: geen alcohol vóór 17.00 uur, geen sterke drank en elkaar aanspreken op excessief alcoholgebruik. Bij de constitutieborrels is ook alcoholvrij bier en frisdrank te krijgen. De Gooijer vindt dat wel fijn: “Elke week gemiddeld vier borrels had ik anders niet volgehouden.”

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl