Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Opinie

[Column] Opgesodexo’d!

‘Welkom op 2-sterren camping TBM vandaag, waar u meer in de vuilniszak deponeert dan in uw maag. Wij verkopen sla in doorzichtige plastic bekers, en heel dunne plakjes kaas in nog veel dunner plastic folie.

(Foto: Sam Rentmeester)

Dit vanwege de hygiëne en om te voorkomen dat de kaas wegwaait of verdampt. Let er wel op dat na opening het meest doorzichtige spul waarschijnlijk de verpakking is, en dat de rest mogelijkerwijs de kaas is. Maar u mag uiteraard zelf bepalen wat u het smakelijkst vindt. Om u nóg beter van dienst te kunnen zijn, presenteert Sodexo vanaf heden de ultieme wegwerpcollectie. Daarin zijn die nare zware aardewerk borden vervangen voor vederlichte geplastificeerde papieren borden, de lompe stenen soepkommen maken plaats voor parmantige papieren bekers, en het kille roestvrijstalen bestek is ingeruild voor een vrolijk wit plastic arrangement. Niet langer zult u zich bezeren aan een scherp metalen mes, want zelfs een appel of een sinaasappel heeft niets te duchten van ons vernieuwde lichtgewicht plastic mes. Sodexo (voorheen Sodexho, maar voor de ‘h’ van ‘heerlijk’ en ‘hoffelijk’ was geen plaats meer) wenst u smakelijk eten!’

Aldus de vrije vertaling van de mededeling die Bosco Boog, senior account manager van Sodexo, aan zijn slachtoffers bij TBM stuurde. Een aandoenlijk lulverhaal over hoe moeilijk de huidige vaatwasser de bordjes schoon krijgt en hoe vreselijk duur een nieuwe vaatwasser is. Een nieuwe friteuse zal ook wel prijzig zijn, dus als straks de huidige friteuse het begeeft, wordt iedereen vriendelijk verzocht voortaan bevroren kroketten te nuttigen. Laten we hopen dat dan ook de vriezer snel kapot gaat, dat scheelt weer een paar kiezen.

‘Het allerergste is wel dat de kantinedames alle shit over zich uitgestort krijgen’

Ondanks al die plastic zooi kunnen we Sodexo niet betichten van milieuvervuiling, want TNO zegt ‘dat het gebruik van servies en bestek met bijkomstig gebruik van een vaatwasmachine en reinigingsmiddelen erg milieubelastend is. Het gebruik van disposable materialen is in veel gevallen minder milieubelastend.’ Dat zal allemaal best, maar heeft TNO ook onderzoek gedaan naar de daling in productiviteit en de wegebbende levenslust van werknemers die van plastic wegwerptroep moeten vreten?

Het allerergste is wel dat de kantinedames alle shit over zich uitgestort krijgen. Als senior account manager Bosco Boog een echte vent was geweest, dan stond hij de eerste week van dit zes weken durende ‘experiment’ tijdens de lunch bij de kassa om alle ontevreden klanten te woord te staan. In plaats daarvan belooft Sodexo: ‘Regelmatig zullen wij onder de gebruikers de ervaringen peilen door middel van interviews en enquêtes.’ Bespaar je de moeite, zou ik zeggen. Namens alle TBM’ers zeg ik: STOP ONMIDDELLIJK MET DEZE WAANZIN!

Waarom wordt er eigenlijk bij TBM geëxperimenteerd? Waarom niet op het hoofdkantoor van Sodexo? Laat algemeen directeur Hans Rijnierse fijn zijn soep met een plastic lepel uit een papieren beker lepelen, en een poging doen om een sinaasappel te schillen met een plastic mes. En dan nog iets. Vorig jaar opende Sodexo in Wageningen het ‘restaurant van de toekomst’. Op de website www.restaurantvandetoekomst.nl zie ik dat mensen in de toekomst van aardewerk borden eten en metalen bestek hanteren. Waar is al dat voortreffelijke plastic gebleven?

Dap Hartmann is astronoom. Hij is werkzaam als docent bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management

P.S.: Inmiddels heeft Sodexo het experiment gestaakt, waarvoor hulde.

Columnist Dap Hartmann

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

l.hartmann@tudelft.nl

Comments are closed.