Opinie

[Column] Boekwinkel

In de universiteitsboekwinkel van Stanford University zag ik het pas verschenen boek ‘The Information’ van James Gleick. Ik kende Gleick van ‘Genius’, de uitstekende biografie van Richard Feynman.

Dat boek kocht ik direct na het verschijnen in 1992 in de universiteitsboekwinkel van de University of Maryland. Op het omslag stond $27.50 maar de UM boekwinkel rekende $20.62. Daar kwam nog wel $1.03 sales tax bij, maar toch een prima deal. Amazon.com bestond nog niet, en Engelstalige boeken waren in Nederland veel duurder dan in de VS. Vandaar dat ik na ieder bezoek aan de VS veel zwaarder bepakt terugkeerde dan ik was heengereisd.

‘The Information’ is een lijvig gebonden boek (544 blz., gewicht 1 kg). De coverprijs is $29.95 en dat was ook de prijs in de Stanford bookstore. Met de sales tax van 9.25% kwam het totaal op $32.72. Mijn eerste reactie na het zien van dit boek was ‘dat bestel ik thuis wel bij Amazon’. Want bij Amazon.com kostte het slechts $16.45 en daar kwam geen sales tax bij. Wel verzendkosten, uiteraard, maar dan werd het ook thuisbezorgd en hoefde ik het niet mee te zeulen. De helft van de prijs dus, dat maakte het wel erg verleidelijk.

Toch heb ik het voor $32.72 bij de Stanford bookstore gekocht. Omdat ik vind dat je niet in een echte winkel uitgebreid een product mag bekijken om het vervolgens zo goedkoop mogelijk elders te kopen. Dat is onfatsoenlijk. Ik bestel heel veel boeken via internet, maar niet nadat ik ze eerst in een ‘echte’ boekwinkel heb ingezien. Een bijkomend voordeel was dat ik nog diezelfde avond in ‘The Information’ kon beginnen. Fascinerend boek. Onder andere over de enorme betekenis van Claude Shannons formule C=W log2 (1+S/N). Zeg maar de E=mc2  van de informatietheorie.

Tot nu toe hadden Nederlandse boekwinkels weinig te vrezen van het internet, omdat er voor Nederlandstalige boeken een vaste prijs bestaat. Dat betekent dat hetzelfde Nederlandstalige boek overal even duur is. Korting geven mag niet, zelfs niet met spaarpunten, zoals HP/De Tijd enige jaren geleden moest ondervinden. Misschien dat dit Nederlandse boekwinkels de illusie gaf van een schijnveiligheid dat het internet geen directe bedreiging vormt.

Meer dan eens verliet ik gepikeerd een boekwinkel waar ik tevergeefs om een zojuist verschenen boek vroeg. Helemaal niks obscuurs, maar bijvoorbeeld de luxe editie van deel 7 van de ‘Volledige Werken’ van W.F. Hermans, of ‘Dienstreizen van een thuisblijver’ van Maarten ’t Hart. ‘We kunnen het wel voor u bestellen’, zei de verkoper. ‘Dat kan ik zelf ook, en dan wordt het nog thuisbezorgd ook’, antwoordde ik. Gelukkig zijn er ook nog boekwinkels die goed gesorteerd zijn en waar ik wel kan vinden wat ik zoek.

Zaterdag was ik weer eens bij eerstgenoemde boekwinkel. Een groot bord op de deur meldde dat alle vier vestigingen gingen sluiten. Dat verbaasde me niks.

Vorige week bepaalde het gerechtshof in Amsterdam dat online boekwinkel SplinQ Nederlandstalige boeken onder de vaste boekenprijs mag verkopen. Hiermee komt de ondergang van de Nederlandse boekwinkels definitief in een stroomversnelling.

Dap Hartmann is astronoom. Hij werkt als onderzoeker bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Columnist Dap Hartmann

l.hartmann@tudelft.nl