Walk-out

College van bestuur in gesprek met activisten van ‘Engineering Solidarity Palestine Delft’

Zeker 130 mensen waren maandag bij de ‘walk-out’ voor de deur bij het college van bestuur. De organisatoren verklaren zich solidair met studenten en medewerkers in Amsterdam en Utrecht. Ook eisen ze dat de TU Delft banden verbreekt met Israëlische universiteiten en de wapenindustrie. Vice-rector Rob Mudde ging kort met de activisten in gesprek.

(Foto: Thijs van Reeuwijk)

De ‘walk-out’ begon net als in andere studentensteden om 11.00 uur op maandag 13 mei en moet duren tot 14.00 uur. Op de Free Zone voor de deur van het college van bestuur stonden op het hoogtepunt zeker 130 mensen, waren er speeches, spandoeken met ‘Free Palestine’ en Palestijnse vlaggen en sjaals. De meeste aanwezigen droegen geen politieke uitingen bij zich.

Zorgen om Gaza

Binnen een half uur na aanvang van de demonstratie kwamen vice-rector magnificus Rob Mudde en decaan Fred van Keulen van de faculteit Mechanical Engineering naar buiten om kort met de actievoerders te spreken. “Ik hoor graag wat je aan het cvb mee wil geven”, zei Mudde tegen woordvoerder Tom Twigt, net-afgestudeerd TU-alumnus en ook bekend als actievoerder van End Fossil LU TUD.

Rob Mudde in gesprek met activisten, die op de rug te zien zijn
Rob Mudde in gesprek met de activisten. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Met een publiek dat op de achtergrond leuzen als ‘Free, free Palestine’ riep, zei Twigt dat hij en zijn medestanders ‘zich allemaal heel erg veel zorgen maken om de situatie in Gaza’. Ook benoemde hij wat hij ziet als de ‘medeplichtigheid’ van de TU Delft daaraan. De TU moet volgens Engineering Solidarity Palestine Delft niet meer samenwerken met Israëlische universiteiten en ook niet met de wapenindustrie. Ook de academische vrijheid staat volgens de actievoerders onder druk. Daarbij wees Twigt op de door de decaan van de faculteit Bouwkunde geannuleerde bijeenkomst ‘Architecturing Destruction in Gaza Palestine’ in april.

Overzicht van banden

“Ik neem mee wat je gezegd hebt”, reageerde Mudde. Hij verwees daarbij naar de vergadering met het college van bestuur en het overleg binnen de Universiteiten van Nederland over hoe om te gaan met demonstraties op hun campussen. Ook meldde hij dat de TU Delft werkt aan overzichten van samenwerkingsverbanden met Israëlische instellingen.

Twigt en Mudde spraken af om op donderdag 16 mei met elkaar door te praten. Ter voorbereiding vroeg Mudde de activisten om hun eisen op papier te zetten.

Intussen zijn bij de demonstraties in Amsterdam en Utrecht maandagmiddag duizenden mensen aanwezig. Hun woede richt zich op de oorlog in Gaza én op de colleges van bestuur van de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht, die meerdere malen aangifte hebben gedaan tegen de demonstranten waarna de politie soms met geweld ingreep.

Correctie 13 mei: Op basis van onze eigen foto’s en een schatting van een organisator meldden we in een eerdere versie van dit artikel dat het om 100 mensen ging. Na analyse van bewegend beeld komen we op ‘zeker 130’. We hebben het aantal demonstraten daarom naar boven toe bijgesteld.