Opinie

Clean zoekwerk

Half februari ging de langverwachte nieuwe TU site de lucht in. De kennismaking is geweest, tijd om de balans op te maken. Hoe bevalt de nieuwe pagina?

De Delftse homepage heeft op het eerste gezicht een opvallend somber en saai uiterlijk. Dat is volgens Corry Zeeuw, eindredacteur van de website, met opzet gedaan. Hierdoor is de site ook op een langzame computer snel te laden. Zeeuw: ,,Plaatjes en andere grafische hoogstandjes zorgen nu eenmaal voor extra wachttijd.”

Ondanks het ontbreken van grafische wonderen zijn de meningen over het algemeen positief. ,,Het ziet er op het eerste gezicht wel gelikt uit”, zegt 6-vwo scholiere Marieke Schoonheim. Ze vindt de site zelfs de mooiste van de drie TU’s. ,,De site van de TU Delft heeft wel iets bijzonders.”

Volgens een IO student zou echter de levendigheid wel wat kunnen worden opgekrikt. ,,Wat leuke plaatjes zouden de boel toch een stuk verlevendigen. Overzichtelijk is wel dat de verschillende niveaus andere achtergrondkleuren hebben.”

Laura Stappershoef, werkzaam bij de Dienst Technische Ondersteuning (DTO) vindt alles er wel ‘clean en gladjes’ uitzien. ,,Er is in ieder geval geen overbodige poespas die de pagina alleen maar onnodig onoverzichtelijk maken”.

De informatieontsluiting verloopt nog niet helemaal soepel. Vaak is de informatie er wel, maar zit ze verstopt. Schoonheim vindt de kopjes die doorverwijzen naar verschillende onderwerpen niet altijd even duidelijk: ,,Het is even zoeken voordat je hebt gevonden wat je zoekt. Studentenverenigingen staan bijvoorbeeld onder wegwijzer. Dat is niet echt duidelijk.”

Als ze een vergelijking maakt met de homepage van Twente en Eindhoven, vindt Schoonheim de overzichtelijkheid van de Delftse site wat achterblijven. Stappershoef is ook niet helemaal tevreden over de informatie-ontsluiting: ,,Vaak is doorklikken naar een bepaalde homepage niet mogelijk, en de namen van kopjes zijn af en toe wat ongelukkig gekozen.”

De TU pagina staat nog maar in de kinderschoenen. Het is op dit moment nog een site zonder veel inhoud en omvang. Zeeuw beaamt dat. ,,Er moeten eerst nog veel diensten een plaats krijgen op de site. Later zouden ook informatie en voorzieningen op het gebied van onderwijs en onderzoek op de TU-site een plaats kunnen krijgen.”

De meeste faculteiten zijn op dit moment nog lang niet zo ver. Gezien de kwaliteit en vooral de inhoud van hun homepages is er nog een lange weg te gaan voordat de TU-homepage een site is van alle faculteiten.