In Delta 17 was te lezen dat de koffie-, fris- en snoepautomaten worden uitgerust met een chipknip. Met muntgeld je kopje koffie halen is dan niet meer mogelijk.
Iedereen moet aan de chipknip.
Tot nu toe is dit ‘nieuwe’ elektronische betaalmiddel geen succes. Iedereen heeft een goudkleurig chipje op zijn of haar bankpas, maar niemand gebruikt het.
Maar de TU Delft gaat die mentaliteit wel even veranderen. Voortaan alleen nog maar versnaperingen kopen met de chipknip.
Door de Facilitaire Dienst wordt ook nog eens verklaard dat alle faculteiten hun eigen oplossing moeten bedenken voor buitenlandse gasten, die geen Nederlands bankpas met chipknip hebben.
Ik weet dat het beleid op de TU Delft is: decentraal, tenzij. Maar moet elke faculteit tijd en energie stoppen in het oplossen van een probleem dat door een centrale regeling wordt veroorzaakt? Dit zijn zaken die centraal moeten worden opgelost.
Dit is het zoveelste voorbeeld van het decentraal-tenzij-beleid van de TU Delft, dat een wildgroei van oplossingen doet ontstaan. Dat pakt niet altijd goed uit. Enkele voorbeelden: kopieerkaarten, met je bouwkunde kaart niet kunnen kopiëren op civiel; computernetwerken: niet bij je bestanden op werktuigbouw kunnen als je in de universiteitsbibliotheek zit. En verder: de cijferadministratie en de publicatie van tentamenuitslagen.
De TU Delft moet eens nadenken over welke zaken er wel centraal geregeld moeten worden, zodat faculteiten meer ‘lucht’ krijgen om onderwijs te verzorgen.
Jan Wouter van den Berg
Namens de Oras-studentenraadsfractie
In Delta 17 was te lezen dat de koffie-, fris- en snoepautomaten worden uitgerust met een chipknip. Met muntgeld je kopje koffie halen is dan niet meer mogelijk. Iedereen moet aan de chipknip.
Tot nu toe is dit ‘nieuwe’ elektronische betaalmiddel geen succes. Iedereen heeft een goudkleurig chipje op zijn of haar bankpas, maar niemand gebruikt het.
Maar de TU Delft gaat die mentaliteit wel even veranderen. Voortaan alleen nog maar versnaperingen kopen met de chipknip.
Door de Facilitaire Dienst wordt ook nog eens verklaard dat alle faculteiten hun eigen oplossing moeten bedenken voor buitenlandse gasten, die geen Nederlands bankpas met chipknip hebben.
Ik weet dat het beleid op de TU Delft is: decentraal, tenzij. Maar moet elke faculteit tijd en energie stoppen in het oplossen van een probleem dat door een centrale regeling wordt veroorzaakt? Dit zijn zaken die centraal moeten worden opgelost.
Dit is het zoveelste voorbeeld van het decentraal-tenzij-beleid van de TU Delft, dat een wildgroei van oplossingen doet ontstaan. Dat pakt niet altijd goed uit. Enkele voorbeelden: kopieerkaarten, met je bouwkunde kaart niet kunnen kopiëren op civiel; computernetwerken: niet bij je bestanden op werktuigbouw kunnen als je in de universiteitsbibliotheek zit. En verder: de cijferadministratie en de publicatie van tentamenuitslagen.
De TU Delft moet eens nadenken over welke zaken er wel centraal geregeld moeten worden, zodat faculteiten meer ‘lucht’ krijgen om onderwijs te verzorgen.
Jan Wouter van den Berg
Namens de Oras-studentenraadsfractie
Comments are closed.