Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Opinie

Verenigingsleven als voedingsbodem

.chap Academische vorming (5)De techniekstudent is idealiter een ‘allrounder’. Een ingenieur moet over een gedegen kennis van zijn vakgebied beschikken, maar moet daarnaast kunnen samenwerken met mensen met een totaal andere achtergrond (zoals economie, rechten en politicologie).

Om deze samenwerking te kunnen bewerkstelligen is er naast een gezonde dosis sociale vaardigheden een globale kennis nodig van deze andere vakgebieden.

Deze twee facetten zien wij als de voorwaarden om academisch gevormd te zijn. Er zijn verschillende manieren om deze vorming te bereiken: een breder vakkenpakket, actief deelnemen aan en het organiseren van activiteiten op de TU. Daarnaast zien wij een studentenvereniging als uitstekende voedingsbodem voor academische vorming.

Wij zullen dieper ingaan op deze laatste mogelijkheid. Een studentenvereniging is in eerste instantie een bron van gezelligheid en vermaak. Daarnaast vindt op een vereniging de ontwikkeling van een student plaats. Deze vorming speelt zich af binnen de structuur van de vereniging. Eerst zullen we ingaan op het sociale aspect en daarna op de kennis van andere vakgebieden.

De vereniging kan gezien worden als een appelboom. Haar stevige wortels zijn de ankers in de geschiedenis en maatschappij, elk jaar groeit de kruin een beetje verder. Keer op keer bloeit deze appelboom met nieuwe activiteiten die al dan niet ontwikkelen tot een gezonde appel. Leden ontwikkelen een kritische blik door te proeven van zoveel mogelijk appels. Hun sociale vaardigheid wordt hierdoor ook gesterkt: meedoen aan een activiteit leert iemand omgaan met nieuwe mensen en activiteiten.

Deze confrontatie, soms een zure appel, is precies waar het om draait: niet bang zijn voor het onbekende en dat met een open blik tegemoet gaan. Door nieuwe appels uit te proberen verkent de plukker nieuwe terreinen buiten zijn of haar vakgebied. Dit kan in de vorm zijn van lezingen, symposia of excursies van niet techniekgerelateerde onderwerpen.

De appels zijn verbonden met de stam door takken en twijgen. Deze symboliseren de opbouw van de betreffende vereniging waarin leden zelf activiteiten organiseren. Spelenderwijs leren studenten wat er allemaal bij komt kijken voordat de appel geplukt kan worden. Sommige twijgen moeten gebogen worden voordat zij hun doel bereiken waarbij creatief en inventief te werk moet worden gegaan. Hiernaast loop je tegen praktische zaken aan als bijvoorbeeld vergadertechnieken, brieven schrijven, beleid ontwikkelen en uitvoeren. Bovendien leert de Delftenaar zo iets op het gebied van financiën en rechten.

Door dit brede scala aan activiteiten en ontplooiingsmogelijkheden bieden studentenverenigingen een wezenlijke bijdrage aan de academische vorming van TU-studenten. Wij vertrouwen erop dat dit samenspel met de TU in de toekomst behouden blijft zodat de Delftenaar zijn brede academische vorming behoudt – en op zijn bruine schoenen blijft lopen!

Beryl van Andel en Joris Drabbe

Senaat Delftsch Studenten Corps

Dit is de vijfde in een reeks bijdragen over de noodzaak van academische vorming, opgezet door de Vereniging Studie- en Studentenbelangen Delft.

.chap Academische vorming (5)

De techniekstudent is idealiter een ‘allrounder’. Een ingenieur moet over een gedegen kennis van zijn vakgebied beschikken, maar moet daarnaast kunnen samenwerken met mensen met een totaal andere achtergrond (zoals economie, rechten en politicologie). Om deze samenwerking te kunnen bewerkstelligen is er naast een gezonde dosis sociale vaardigheden een globale kennis nodig van deze andere vakgebieden.

Deze twee facetten zien wij als de voorwaarden om academisch gevormd te zijn. Er zijn verschillende manieren om deze vorming te bereiken: een breder vakkenpakket, actief deelnemen aan en het organiseren van activiteiten op de TU. Daarnaast zien wij een studentenvereniging als uitstekende voedingsbodem voor academische vorming.

Wij zullen dieper ingaan op deze laatste mogelijkheid. Een studentenvereniging is in eerste instantie een bron van gezelligheid en vermaak. Daarnaast vindt op een vereniging de ontwikkeling van een student plaats. Deze vorming speelt zich af binnen de structuur van de vereniging. Eerst zullen we ingaan op het sociale aspect en daarna op de kennis van andere vakgebieden.

De vereniging kan gezien worden als een appelboom. Haar stevige wortels zijn de ankers in de geschiedenis en maatschappij, elk jaar groeit de kruin een beetje verder. Keer op keer bloeit deze appelboom met nieuwe activiteiten die al dan niet ontwikkelen tot een gezonde appel. Leden ontwikkelen een kritische blik door te proeven van zoveel mogelijk appels. Hun sociale vaardigheid wordt hierdoor ook gesterkt: meedoen aan een activiteit leert iemand omgaan met nieuwe mensen en activiteiten.

Deze confrontatie, soms een zure appel, is precies waar het om draait: niet bang zijn voor het onbekende en dat met een open blik tegemoet gaan. Door nieuwe appels uit te proberen verkent de plukker nieuwe terreinen buiten zijn of haar vakgebied. Dit kan in de vorm zijn van lezingen, symposia of excursies van niet techniekgerelateerde onderwerpen.

De appels zijn verbonden met de stam door takken en twijgen. Deze symboliseren de opbouw van de betreffende vereniging waarin leden zelf activiteiten organiseren. Spelenderwijs leren studenten wat er allemaal bij komt kijken voordat de appel geplukt kan worden. Sommige twijgen moeten gebogen worden voordat zij hun doel bereiken waarbij creatief en inventief te werk moet worden gegaan. Hiernaast loop je tegen praktische zaken aan als bijvoorbeeld vergadertechnieken, brieven schrijven, beleid ontwikkelen en uitvoeren. Bovendien leert de Delftenaar zo iets op het gebied van financiën en rechten.

Door dit brede scala aan activiteiten en ontplooiingsmogelijkheden bieden studentenverenigingen een wezenlijke bijdrage aan de academische vorming van TU-studenten. Wij vertrouwen erop dat dit samenspel met de TU in de toekomst behouden blijft zodat de Delftenaar zijn brede academische vorming behoudt – en op zijn bruine schoenen blijft lopen!

Beryl van Andel en Joris Drabbe

Senaat Delftsch Studenten Corps

Dit is de vijfde in een reeks bijdragen over de noodzaak van academische vorming, opgezet door de Vereniging Studie- en Studentenbelangen Delft.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.