Column: Dap Hartmann

Van de regen in de drup

Dik een maand nadat het rapport van de Inspectie van het Onderwijs uitkwam, geeft columnist Dap Hartmann het college van bestuur gratis advies: maak schoon schip, leg rekenschap af en stop met raamdecoratie.

(Foto: Sam Rentmeester)

Inmiddels is het ruim een maand na paniek-vrijdag, de dag waarop het college van bestuur in allerhaast besloot van zich af te bijten voordat het vernietigende rapport van de Onderwijsinspectie openbaar werd. Sindsdien lijkt er bitter weinig gebeurd, maar achter de schermen is waarschijnlijk een volledige competitie paniekvoetbal gespeeld. Midden in deze shitstorm volgde een cvb-lid een driedaagse training bij INSEAD om dingen te leren die een cvb-lid allang hoort te weten. Uit de goedheid van mijn hart geef ik daarom drie stelregels die het cvb blijkbaar niet zelf kan bedenken.

1. Maak schoon schip

De raad van toezicht moet per direct opstappen. Het is te zot voor woorden dat dit nog niet is gebeurd, want van toezicht houden is natuurlijk geen sprake geweest. Een nieuwe rvt moet bestaan uit kritische, onafhankelijke mensen die niet uit het vriendjesnetwerk worden geworven, geen zakelijke banden hebben met de TU Delft, en meer doen dan tweemaal per jaar copieus dineren met het cvb.

1. Leg rekenschap af

Het college van bestuur moet juist níet opstappen, maar verantwoording afleggen over wat er de afgelopen jaren is misgegaan. Want een nieuw cvb zal ongetwijfeld bestaan uit soortgelijke Teflon-bestuurders die fijn met een schone lei kunnen beginnen en mooie plannen presenteren voor een betere toekomst.

Blijf die minkukels niet de hand boven het hoofd houden maar stuur ze weg

Veel mensen zijn onheus bejegend door de TU Delft en sommigen van hen zijn uit onvrede vertrokken. Zoek tot op de bodem uit wat daar is misgegaan. In veel gevallen zal blijken dat daar specifieke hoogleraren en decanen verantwoordelijk voor waren. Blijf die minkukels niet de hand boven het hoofd houden maar stuur ze weg, op straffe van het volledig openbaar maken van hun misdragingen. Alleen zo win je het vertrouwen van de medewerkers terug. Naast genoegdoening bij de slachtoffers heeft zo’n grote schoonmaak ook een preventieve boodschap: als je je misdraagt dan vlieg je eruit. Nu blijven de onverlaten lekker zitten en belooft het cvb beterschap. Dat is ontoereikend en onacceptabel.

1. Stop met raamdecoratie

De eerste concrete acties zijn aangekondigd, maar dat belooft niet veel goeds. Zo komen er vier bijeenkomsten waar iedereen ideeën mag aandragen voor een betere sociale veiligheid. Deze poppenkast staat onder leiding van het door het cvb ingehuurde bureau B€r€nschot dat met behulp van het kleuter- en kneuzenspeelgoed Mentimeter gaat peilen wat er leeft binnen de TU Delft. Dat zal ongetwijfeld worden gevisualiseerd met woordwolken en taartdiagrammen. Deze lamlendige poging om te bewijzen dat er heus naar ons geluisterd wordt, is in werkelijkheid een perfide afleidingsmanoeuvre. Tot overmaat van ramp wordt dit geïnitieerd door het ‘Projectteam Sociale Veiligheid’ dat bestaat uit negen personen waarvan de meesten onderdeel uitmaken van het probleem en sommigen zelfs bloed aan hun handen hebben. Je ligt zwaar onder vuur maar je zet je plotseling in voor een betere sociale veiligheid op de TU Delft? Dat is alsof je Afghanistan en Saudi-Arabië zitting laat nemen in de VN Commissie voor de Status van de Vrouw. Ondenkbaar, nietwaar? Integriteit en geloofwaardigheid lijken me toch de eerste vereisten voor een ‘Projectteam Sociale Veiligheid’.

Zeven jaar geleden bood ik al aan om Rector Magnificus te worden, de pater familias die ervoor zorgt dat iedereen zich op de TU Delft thuis voelt. Dat aanbod staat nog steeds.

Dap Hartmann is universitair hoofddocent innovatie en ondernemerschap bij het Delft Centre for Entrepreneurship (DCE) aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management. In een vorig leven was hij astronoom en werkte onder andere bij het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics. Samen met dirigent en componist Reinbert de Leeuw schreef hij een boek over moderne (klassieke) muziek.

Columnist Dap Hartmann

l.hartmann@tudelft.nl