Yonderboi en Incense op het Lustrum-festival

Hippe jazz en onstuimige experimentele gitaarrock vormen de basisingrediënten voor het Lustrum-festival.Zes acts geven op 24 mei acte de présence op het verjaardagsfeestje van de 160-jarige TU.

Op de sportvelden bij de Bouwkundefaculteit zullen twee podia verrijzen. Op het eerste podium staan drie acts die de jazz op uiteenlopende manieren nieuw leven inblazen, op podium twee regeert de gitaar. Om met het laatste te beginnen: na een optreden van de Charming Quarks betreedt Incense het podium. Deze Delftse band staat bekend als ‘de beste band die de afgelopen jaren de Grote prijs van Nederland gewonnen heeft’: onstuimige gitaarrock met een experimentele inslag. Hopelijk minstens zo onstuimig is een ander Nederlands trio, 16-Down.

Het New Cool Collective bijt op het eerste podium de spits af. Deze jazzdanceformatie rond de immer strak in het pak gestoken saxofonist Benjamin Herman heeft een geduchte live-reputatie. Ook potentieel onvergetelijk: Yonderboi, de nog piepjonge Hongaarse loungejazz-innovator, wiens eigenzinnige debuut-cd ‘Shallow and Profound’ als een meesterwerkje, een ‘muzikale film noir’ door de critici is begroet. De Future Groove Express van Hans Dulfer mag spetterend afsluiten.

Zes acts geven op 24 mei acte de présence op het verjaardagsfeestje van de 160-jarige TU. En waar de TU-Aula bij het programmeren vaak een perverse voorkeur toont voor acts als Lee Towers en BZN, hebben de organisatoren van het Lustrum-festival een interessant muzikaal boeketje samen weten te stellen.