Student Onbeperkt

‘Langstudeerboete treft studenten met beperking dubbel zo hard’

De langstudeerboete bezorgt studenten met een beperking stress, kopzorgen en maakt het volgen van een opleiding in het hoger onderwijs extra moeilijk, zegt Student Onbeperkt-voorzitter Marissa van der Tol. “En dat terwijl we 3-0 achter staan ten opzichte van andere studenten.” Ze pleit ervoor dat studenten met een beperking worden uitgezonderd van de maatregel.

(Foto: Thijs van Reeuwijk)

Het platform voor TU-studenten met een beperking voegt zich daarmee bij de lange lijst van Delftse en landelijke tegenstanders van die boete. Voor wie het heeft gemist: de coalitiepartijen PVV, BBB, NSC en VVD willen dat studenten 3000 euro extra collegegeld gaan betalen wanneer zij meer dan een jaar uitloop hebben tijdens hun bachelor- of masterstudie. De bezuinigingsmaatregel moet in 2026 ingaan.

‘Verschrikkelijk’, was het eerste wat door het hoofd van Van der Tol schoot toen ze over de langstudeerboete hoorde. “We hebben al zoveel op ons bordje en dan komt dit er ook nog bij. Voor studenten met een beperking gaat dit alleen maar zorgen voor extra regeldruk, financiële problemen en daardoor stress en mentale problemen.”

Vaste baan

Student Onbeperkt vertegenwoordigt op de TU Delft alle studenten met een beperking. Dat is een ‘heel diverse groep’, vertelt Van der Tol. “Denk aan neurodivergente studenten die bijvoorbeeld hoogbegaafd of autistisch zijn of ADHD hebben, maar ook aan studenten met een fysieke beperking.”

‘Het onderwijs is simpelweg niet inclusief genoeg ingericht voor studenten met een beperking’

Zij vergelijkt het hebben van een functiebeperking met het hebben van een vaste baan. “Er komt zoveel extra regelwerk en bureaucratie bij kijken. Bij alles wat we doen, al gaan we een avondje uit, moeten we nadenken of we dat wel zullen redden en proberen te bedenken wat we nodig hebben om het te kunnen. Voor iedere aanpassing die we nodig hebben moeten we bovendien steeds opnieuw bewijzen dat de beperking te groot is om te functioneren, terwijl de aanpassing vaak voor iedereen profijt oplevert. Elke gemeente, instantie of onderwijsinstelling heeft bovendien andere regels en voorzieningen. Dat vergt allemaal uitzoekwerk waar we een hoop tijd aan kwijt zijn.”

Langere studieduur

Volgens Van der Tol doen studenten met een beperking langer over hun bachelor- of masterstudie dan andere studenten. “Het onderwijs is simpelweg niet inclusief genoeg ingericht voor studenten met een beperking. Daardoor loopt bijna iedere student met een beperking tegen problemen aan die automatisch voor vertraging zorgen in een omgeving waar presteren het doel is. Ik ken bijvoorbeeld een student met zoveel doktersafspraken dat hij niet altijd naar college kan, terwijl er soms wel een harde aanwezigheidsplicht geldt.”

Zij acht de kans dat studenten met een functiebeperking een langstudeerboete moeten betalen ‘enorm groot’. En dat zorgt voor extra financiële perikelen. “Terwijl we al veel geld kwijt zijn aan onder meer medische kosten, zoals medicijnen, een aangepaste woning en hulpmiddelen die niet worden vergoed. Dit bedrag vanwege bezuinigingen alleen maar verder is opgelopen.” Voor veel studenten met een functiebeperking is een bijbaan bovendien geen optie. “Werkgevers nemen ons doorgaans niet aan omdat ze denken dat we niet goed genoeg kunnen functioneren. De boete treft ons kortom dubbel zo hard.”

Laagdrempelige regeling

Als de langstudeerboete wordt ingevoerd, moeten studenten met een functiebeperking één van de uitgezonderde groepen zijn, vindt Van der Tol. “Dit moet dan zo laagdrempelig mogelijk zijn geregeld. Dus niet dat je elk jaar opnieuw door tig hoepels moet springen.” Van der Tol vindt dat niet alleen studenten met een diagnose die uitzonderingspositie moeten krijgen, maar ook studenten die nog bezig zijn met een diagnose krijgen of die het vermoeden hebben van een functiebeperking.

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl