www.surfspot.nl

‘Legale software voor een illegale prijs’, verkrijgbaar voor studenten en medewerkers in het hoger onderwijs. Wie echter op de site is aanbeland, komt niet verder dan de ‘etalage’. Wie iets van het ‘illegale’ prijsniveau wil zien moet de winkel in. En wie de winkel in wil, moet zijn campuskaart registreren met een chipkaartlezer. Iedereen bezit een campuskaart, maar een chipkaartlezer? De helpdesk van de Dienst Technische Ondersteuning biedt uitkomst: wie zich legitimeert en zijn kaart afgeeft ziet deze verdwijnen in een blauw-geel bolletje: de kaartlezer. Wanneer er dan niets gebeurt, is de pincode van de kaart niet ingesteld. Dat kan alsnog bij de studentenadministratie. Wanneer de pincode-insteller daar ook al niet reageert wordt de kaart in het derde achtereenvolgende apparaat geduwd. Als zelfs die er geen chocola meer van kan maken wordt een nieuwe kaart aangemaakt en eindig je met een tijdelijke collegekaart in de vorm van een formulier met een stempel. En je wilde alleen maar even de winkel in.