Campus
Miljoenen euro's duurder

Nieuwe vertraging en financiële tegenvaller voor tram 19

De aanleg van tramlijn 19 tussen station Delft en de TU Delft is opnieuw vertraagd. Volgens de laatste schatting zal de tram pas in de zomer van 2026 gaan rijden, weer een jaar later dan gepland. De kosten voor het project stijgen met 24 miljoen euro. Wat is er aan de hand?

(Foto: Sam Rentmeester)

De nieuwe vertraging is te wijten aan een combinatie van technische aanpassingen, onderhoudswerkzaamheden en een lange testtijd, blijkt uit een op 14 oktober gepubliceerde planning. De totale kosten voor de aanleg van het twee kilometer lange tramtraject zijn inmiddels opgelopen van de oorspronkelijke 54 miljoen naar zo’n 90 miljoen euro. read-more-closed

Volgens Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), opdrachtgever van de tramlijn, komt de kostenstijging door het gebruik van vezelbeton en de speciale voorschriften voor spoorstaafisolatie. Deze materialen zijn noodzakelijk om trillingen en elektromagnetische straling van de tram te verminderen, zodat nabijgelegen onderzoeksfaciliteiten op de campus geen hinder ondervinden.

Het gebruik van dit vezelbeton en de isolatie zou om een arbeidsintensieve bouwwijze vragen die eerder niet door de MRDH was voorzien. Daarnaast heeft MRDH de kosten voor het onderhoud aan het bestaande deel van de trambaan tussen station Delft en de Jaffalaan meegenomen in het nieuwe projectbudget.

Inflatie

Daar komt een indexatie van de loonkosten en grondstofprijzen bij. De oorspronkelijke prijsafspraken met leveranciers, aannemers en adviseurs zijn naar boven bijgesteld naar de actuele marktprijzen.

De langere duur van het project leidt op zichzelf ook tot extra kosten doordat het projectteam en de bouwplaats langer in stand gehouden moeten worden. Ook de inzet van verkeersregelaars op de campus, die moeten zorgen voor de veiligheid van studenten en medewerkers, blijft langer noodzakelijk en drijft de kosten verder op.

Nadat de werkzaamheden volgend jaar hopelijk zijn afgerond, kan de tram nog een jaar lang niet in gebruik worden genomen. Die tijd is nodig voor tests. In dezelfde periode krijgen trambestuurders een opleiding om op dit nieuwe tracé te rijden. Vanaf de zomer van 2025 zal een test- en proefbedrijf trams zonder passagiers laten rijden, om na te gaan of dat veilig kan en of alle bijbehorende veiligheidssystemen werken. Ook moet de uiteindelijke dienstregeling beproefd worden. Het speciale systeem dat nodig is om onderzoeksopstellingen op de TU te beschermen tegen magnetische straling van de tram vereist bovendien extra proeven en tests.

Overigens moet het bestuur van MRDH nog een officieel besluit nemen over de nieuwe financiële tegenvaller van 24 miljoen. Dat zal op 25 oktober gebeuren.

  • In juni publiceerde onderzoeksjournalist Bas Vermond in samenwerking met Delta een uitgebreide reconstructie over waarom er al twintig jaar gewacht wordt op de tramlijn 19. Je vindt hem hier.
Schrijver Bas Vermond

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

info@basvermond.nl

Comments are closed.