De indienstneming van tramlijn 19 is weer vertraagd. Uitvoerder Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gaat nu uit van najaar 2025 voor de eerste reguliere dienstregeling.
Een jaar geleden werden de tramrails van de Mekelweg verwijderd om plaats te maken voor ‘de meest robuuste tramlijn van Europa’. Maar na de zomer vielen we werkzaamheden stil vanwege leveringsproblemen van de juiste kabel en het vezelversterkt beton. Dat waren uitgerekend de onderdelen die de mechanische en elektromagnetische storingen tot een minimum zouden reduceren en de trambaan tot de meest geavanceerde in Europa zouden maken.
Na een lange winterslaap is er de laatste tijd weer activiteit te zien in het baanvak van de tramlijn. MRDH heeft het over voorbereidende werkzaamheden. Ook meldt MRDH dat voor zowel de kabel als het speciale betonmengsel een leverancier is gevonden en dat contracten worden opgesteld.
Op basis daarvan komt MRDH met de volgende planning: ‘Er is ongeveer een jaar nodig om de hele trambaan aan te leggen. In het voorjaar en de zomer van 2025 worden alle installaties uitvoerig getest en wordt trampersoneel opgeleid. Dit zogenaamde test- en proefbedrijf duurt circa een half jaar. Aansluitend kan tramlijn 19 in de tweede helft van 2025 in gebruik worden genomen.’
Tot die tijd rijden er bussen tussen station en campus.
- Zie ook: het laatste nieuws over de tram op de MRDH website
Comments are closed.