Tramlijn 19

Aanleg trambaan ligt stil vanwege leverings­problemen

Uitgerekend de snufjes die van tram 19 de meest robuuste lijn van Europa moesten maken, leiden tot een bouwstop. MRDH onderzoekt de opties en zegt niks over de planning.

Het tracé van de tramlijn-in-aanbouw ligt er verlaten bij. (Foto: Jos Wassink)

De bouwplaats van tramlijn 19 is het stilste deel van de campus in deze eerste septemberweek. Op de campus bewegen fietsers en voetgangers zich druk door elkaar heen, maar het tramtracé ligt er verlaten bij. Geen werker, geen machine die hier actief is. Alsof er een staking is uitgebroken. Maar nee. De TU Delft laat op intranet weten wat er aan de hand is: er zijn toeleveringsproblemen.

Tegenvallers

Dorine Dijs, woordvoerder van Metropool Regio Den Haag Rotterdam (MRDH), vertelt dat er niet een maar twee tegenvallers zijn die MRDH hebben doen besluiten het werk voorlopig stil te leggen. De levering van de zogenoemde compensatiekabel is de eerste tegenvaller. Die bleek na productie niet aan de gevraagde specificaties te voldoen. Voor de compensatie van elektromagnetische storingen maakt het verbeterde elektromagnetische reductiesysteem (zie de video onderaan) gebruik van verschillende geleiders in de ondergrond en de bovenleiding. Effectieve compensatie is afhankelijk van de juiste weerstand van de kabels.

Twee wandelaars en een fietser op de TU Delt campus.
Campusbezoekers zullen extra geduld moeten oefenen. (Foto: Jos Wassink)
Vezelversterkt beton

MRDH loopt nu verschillende opties na. Mogelijk kan de kabel ondanks afwijkende specificaties toch gebruikt worden, of misschien moet er toch een nieuwe kabel komen. En anders kan het elektromagnetische reductiesysteem aangepast worden aan de geleverde kabel in plaats van andersom.

De tweede teleurstelling is de productie van het zogenoemde vezelversterkte beton dat een krimp- en scheurvrije baan moet garanderen. Dijs vertelt dat het lang geduurd heeft voordat er een leverancier voor gevonden was. De definitieve bestelling wacht nu op de test van een proefproductie.

Hoeveel extra vertraging deze nieuwe tegenvallers de geplaagde tram 19 gaan opleveren valt niet te zeggen, aldus Dijs. “Het enige dat we wel zeker weten, is dat de oplevering van het voorjaar van 2024 naar achter verschuift.”

Overigens ligt niet al het werk stil. Aan de keerlus aan de Van den Broekweg wordt nog wel gewerkt.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl