www.ratelband.nl

Op zijn webpagina’s wordt echter nog met geen woord gerept over de nieuwe carrière van de communicatiegoeroe. Dan maar zien wat we kunnen afleiden uit wat er wel staat. Veel Tsjakka! natuurlijk en opbeurende spreuken. Zal Ratelband na de manager zijn overtuigingskracht te hebben teruggegeven, nu heel Nederland gaan genezen? Zal hij als een therapeut gevoelens van onveiligheid en ontheemdheid in eigen land wegnemen? Of zullen zijn babbels groter zijn dan zijn daden?

Qua charisma kan Ratelband zich meten met de grondlegger van de Lijst Pim Fortuyn. Het is echter maar de vraag of de kiezer daar opnieuw voor gaat of dat Leefbaar Nederland en de LPF nu elke geloofwaardigheid hebben verloren. Zo’n gladprater, die zichzelf ‘entertrainer’ noemt (een samentrekking van ‘entertainer’ en ’trainer’) zal zich niet vanzelf in het politieke keurslijf voegen.

Op de site van het Ratelband Research Institute valt te lezen dat Ratelband een meester is ‘in het u vertellen hoe u het makkelijkste datgene kunt bereiken wat u wilt bereiken’. Handig in de politiek? Misschien. Maar integer is het allesbehalve, want zaken zijn zaken bij Ratelband. Voor 0,70 eurocent per minuut kun je bij geestelijke nood een beroep doen op zijn telefonische therapielijnen en peptalks. Zie het internet voor de speciale 0900-nummers.

Het kan altijd nog gekker. Dacht je dat we ergste rond de LPF nu wel hebben gehad, begint het gedonder rond Leefbaar Nederland, dat Emile Ratelband als lijsttrekker wil. En hoewel de plannen op uiterst losse schroeven staan, toch snel een kijkje genomen op Emiles site in de hoop wat wijzer te worden over zijn politieke gedachtegoed.