Delftse studenten namen vijftien jaar geleden het initiatief om het bemiddelingsbureau Integrand Nederland op te richten. De markt vroeg om studenten die meer praktische ervaring hadden en Integrand zou daartoe studenten en bedrijven met elkaar in contact brengen.
Delft kreeg eerst geen vestiging, Leiden en Rotterdam wel, maar daarin kwam elf jaar later verandering.
,,Aanvankelijk zochten de afdelingen Rotterdam en Leiden naar Delftse studenten, maar omdat ze de studies niet kenden liep dat stroef. Delftenaren zijn toen zelf als een subvestiging van Leiden gaan zoeken en al snel hadden ze succes, en werd Delft zelfstandig”, vertelt zesdejaars scheikunde Richard Zwinkels, voorzitter van Integrand Delft.
De jonge organisatie ging het goed, volgens Zwinkels. Lang en hard is gewerkt aan naamsbekendheid en erkenning. Zwinkels: ,,Erkenning bij de TU als extern orgaan voor studenten was het moeilijkst. Je moet minstens drie jaar bestaan. Eind vorig jaar kregen we eindelijk de erkenning, dankzij onze mentor, oud-rector Dirken. We krijgen nu van de TU ruimte en tegemoetkoming in de kantoorkosten. Bovendien worden wij nu meegenomen in de voorlichting.”
Met meer naamsbekendheid hoopt Integrand Delft nog te groeien. Zwinkels: ,,Integrand Nederland verwacht een duidelijk meetbaar effect van de bezuinigingen. Minder studenten, minder tijd voor besturen. Omdat Delft nog een vrij jonge vestiging is zullen wij nog wel groeien, maar ik verwacht dat dit binnen enkele jaren voorbij zal zijn.” Op dit moment plaatst Delft zo’n dertig studenten per jaar (à vijfhonderd gulden).
Roel Huinink, vierdejaars werktuigbouw en ‘publicaris’ van het bestuur, legt uit dat de eisen van bedrijven hoog zijn. ,,Vaak zijn de opdrachten heel specifiek en vergen ze een bepaalde combinatie van vaardigheden. Talen worden steeds meer gevraagd. Zeker niet alleen Engels, maar ook Frans en Spaans. Ook kennis van meerdere computertalen is vaak vereist. Daarom zoeken we nu contact met AEGEE en met vakgroepen, om voor dit soort specifieke opdrachten toch mensen te vinden.”
Communicatie
Vaak is meer nodig dan alleen vakkennis op technisch gebied. Huinink geeft een voorbeeld: ,,Een advocatenkantoor in Den Haag handelde zo’n zevenduizend asielaanvragen per jaar af voor de Nederlandse staat. Door de overstelpende hoeveelheid formulieren wist niemand meer waar welke informatie was. Zij zochten iemand die een logistiek verantwoord informatiesysteem kon opzetten. Die persoon moet over voldoende communicatievaardigheden bezitten en inzicht hebben in bedrijfskundige aspecten.”
Vol trots meldt het Integrandbestuur dat zij twee jaar achter elkaar onderscheiden zijn voor de best geslaagde bemiddeling. ,,Een groot onderhoudsproject liep spaak”, noemt Zwinkels er één. ,,De communicatie tussen aannemer en onderaannemers en tussen onderaannemers en de buurt liep slecht. Er dreigde vanalles mis te gaan. De student kwam als vraagbaak, maar groeide uit tot een soort bemiddelaar. Hij suste ruzies tussen de buurt en het bedrijf, en heeft de hele zaak op z’n pootjes terecht laten komen.”
Communicatie speelt vaker een rol spelen bij Integrand. Huinink: ,,We hadden een groot afvalverwerkingsbedrijf die héél snel een student wilden hebben. We hebben keihard gezocht, en een week later bleek de man die ons had gebeld niet bereikbaar te zijn. Na veel heen en weer bellen en het verstrijken van vijf weken, gooiden ze de hele kwestie op ‘gebrekkige interne communicatie’.” Huinink trekt een blik alsof hij zelf al enige weken eerder zoiets had bedacht. ,,Ook hadden we een keer een student die zei dat hij CAD-ervaring had. Toen hij op gesprek ging, ging hij op z’n bek. Dat komt gelukkig maar weinig voor.”
Van een professionele uitstraling moet Integrand het immers hebben, door glossy magazines, full-colour gedrukte folders en natuurlijk de alom bekende blauw-witte jas met groene letters. ,,Integrand is zeker geen ballenclub”, volgens Zwinkels. ,,In het bestuur zitten geen CV-jagers, maar mensen die enthousiast en hard werken. We staan open voor elke student, met welke achtergrond dan ook.”
De jassen zijn dan ook enkel bedoeld voor de naamsbekendheid, een hoog goed in de wereld van Integrand. Zwinkels signaleert: ,,We krijgen steeds meer bekendheid. Dit jaar doet Integrand Nederland bijvoorbeeld de voorselectie voor alle landelijke stages van Shell. We doen veel aan publiciteit. Halverwege februari gaan we alle faculteiten weer af met stands.” Met een scheef oog kijkt Integrand Delft naar de oudere vestiging Rotterdam, dat drie keer zoveel plaatsingen heeft, ,,voor minder moeilijke projecten”. Voorlopig droomt het bestuur van Integrand nog van grote hoeveelheden plaatsingen bij technische bedrijven in Nederland. (P.R.)
Zwinkels en Huinink van Integrand Delft: geen ‘CV-jagers’
Delftse studenten namen vijftien jaar geleden het initiatief om het bemiddelingsbureau Integrand Nederland op te richten. De markt vroeg om studenten die meer praktische ervaring hadden en Integrand zou daartoe studenten en bedrijven met elkaar in contact brengen. Delft kreeg eerst geen vestiging, Leiden en Rotterdam wel, maar daarin kwam elf jaar later verandering.
,,Aanvankelijk zochten de afdelingen Rotterdam en Leiden naar Delftse studenten, maar omdat ze de studies niet kenden liep dat stroef. Delftenaren zijn toen zelf als een subvestiging van Leiden gaan zoeken en al snel hadden ze succes, en werd Delft zelfstandig”, vertelt zesdejaars scheikunde Richard Zwinkels, voorzitter van Integrand Delft.
De jonge organisatie ging het goed, volgens Zwinkels. Lang en hard is gewerkt aan naamsbekendheid en erkenning. Zwinkels: ,,Erkenning bij de TU als extern orgaan voor studenten was het moeilijkst. Je moet minstens drie jaar bestaan. Eind vorig jaar kregen we eindelijk de erkenning, dankzij onze mentor, oud-rector Dirken. We krijgen nu van de TU ruimte en tegemoetkoming in de kantoorkosten. Bovendien worden wij nu meegenomen in de voorlichting.”
Met meer naamsbekendheid hoopt Integrand Delft nog te groeien. Zwinkels: ,,Integrand Nederland verwacht een duidelijk meetbaar effect van de bezuinigingen. Minder studenten, minder tijd voor besturen. Omdat Delft nog een vrij jonge vestiging is zullen wij nog wel groeien, maar ik verwacht dat dit binnen enkele jaren voorbij zal zijn.” Op dit moment plaatst Delft zo’n dertig studenten per jaar (à vijfhonderd gulden).
Roel Huinink, vierdejaars werktuigbouw en ‘publicaris’ van het bestuur, legt uit dat de eisen van bedrijven hoog zijn. ,,Vaak zijn de opdrachten heel specifiek en vergen ze een bepaalde combinatie van vaardigheden. Talen worden steeds meer gevraagd. Zeker niet alleen Engels, maar ook Frans en Spaans. Ook kennis van meerdere computertalen is vaak vereist. Daarom zoeken we nu contact met AEGEE en met vakgroepen, om voor dit soort specifieke opdrachten toch mensen te vinden.”
Communicatie
Vaak is meer nodig dan alleen vakkennis op technisch gebied. Huinink geeft een voorbeeld: ,,Een advocatenkantoor in Den Haag handelde zo’n zevenduizend asielaanvragen per jaar af voor de Nederlandse staat. Door de overstelpende hoeveelheid formulieren wist niemand meer waar welke informatie was. Zij zochten iemand die een logistiek verantwoord informatiesysteem kon opzetten. Die persoon moet over voldoende communicatievaardigheden bezitten en inzicht hebben in bedrijfskundige aspecten.”
Vol trots meldt het Integrandbestuur dat zij twee jaar achter elkaar onderscheiden zijn voor de best geslaagde bemiddeling. ,,Een groot onderhoudsproject liep spaak”, noemt Zwinkels er één. ,,De communicatie tussen aannemer en onderaannemers en tussen onderaannemers en de buurt liep slecht. Er dreigde vanalles mis te gaan. De student kwam als vraagbaak, maar groeide uit tot een soort bemiddelaar. Hij suste ruzies tussen de buurt en het bedrijf, en heeft de hele zaak op z’n pootjes terecht laten komen.”
Communicatie speelt vaker een rol spelen bij Integrand. Huinink: ,,We hadden een groot afvalverwerkingsbedrijf die héél snel een student wilden hebben. We hebben keihard gezocht, en een week later bleek de man die ons had gebeld niet bereikbaar te zijn. Na veel heen en weer bellen en het verstrijken van vijf weken, gooiden ze de hele kwestie op ‘gebrekkige interne communicatie’.” Huinink trekt een blik alsof hij zelf al enige weken eerder zoiets had bedacht. ,,Ook hadden we een keer een student die zei dat hij CAD-ervaring had. Toen hij op gesprek ging, ging hij op z’n bek. Dat komt gelukkig maar weinig voor.”
Van een professionele uitstraling moet Integrand het immers hebben, door glossy magazines, full-colour gedrukte folders en natuurlijk de alom bekende blauw-witte jas met groene letters. ,,Integrand is zeker geen ballenclub”, volgens Zwinkels. ,,In het bestuur zitten geen CV-jagers, maar mensen die enthousiast en hard werken. We staan open voor elke student, met welke achtergrond dan ook.”
De jassen zijn dan ook enkel bedoeld voor de naamsbekendheid, een hoog goed in de wereld van Integrand. Zwinkels signaleert: ,,We krijgen steeds meer bekendheid. Dit jaar doet Integrand Nederland bijvoorbeeld de voorselectie voor alle landelijke stages van Shell. We doen veel aan publiciteit. Halverwege februari gaan we alle faculteiten weer af met stands.” Met een scheef oog kijkt Integrand Delft naar de oudere vestiging Rotterdam, dat drie keer zoveel plaatsingen heeft, ,,voor minder moeilijke projecten”. Voorlopig droomt het bestuur van Integrand nog van grote hoeveelheden plaatsingen bij technische bedrijven in Nederland. (P.R.)
Zwinkels en Huinink van Integrand Delft: geen ‘CV-jagers’
Comments are closed.