Waarom? Daarom!

Kan het vliegtuig opstijgen?”

Vorige keer is per ongeluk een reactie op deze vraag geplaatst onder de naam van Martijn Nijenstein, student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek. Deze keer de juiste reactie van Nijenstein: “Als we het hele vliegtuig nou eens zien als een autootje met vleugels, dat met een stuk touw vooruit getrokken moet worden. Aangenomen wordt dat de lopende band én de lucht rondom de hele opstelling stilstaan ten opzichte van de aarde. Zodra aan het touwtje getrokken wordt, krijgen de wielen van de auto een snelheid, maar deze snelheid wordt meteen opgevangen door de lopende band. Het autootje blijft dus stil staan ten opzichte van de aarde. Conclusie: het vliegtuig en de lucht hebben ten opzichte van de aarde geen snelheid en door de lopende band zal elke poging tot het versnellen van het vliegtuig teniet gedaan worden. Het vliegtuig zal dus alleen een snelheid krijgen ten opzichte van de lucht als de lucht in beweging gebracht wordt. Ik heb het niet nagerekend, maar ik neem aan dat de motoren en/of de luchtwrijving van de lopende band niet in staat zijn de lucht over de hele vleugel genoeg snelheid te geven zodat genoeg lift gegenereerd kan worden.”

Wellicht hield deze vraag iedereen bezig, waardoor niemand reageerde op de vraag van de week daarna. Die vraag blijft daarom nog een week staan. Nico Muyen, voormalig TU-medewerker, vroeg zich af: “Waarom draaien ouderwetse Hollandse windmolens rechtsom, maar moderne turbinewindmolens linksom?” (TvL)

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks voor maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden.

“Een vliegtuig staat op een lopende band zo lang en breed als een vliegveld, en wil opstijgen. De lopende band is ontworpen om exact de snelheid van de wielen op elk moment over te nemen, in de tegenovergestelde richting. Kan het vliegtuig opstijgen?”