Vliegen goedkoper dan kamer huren voor Canadese student

Ook in sommige Canadese steden is de woningnood hoog. Het is zo duur om in Vancouver te wonen, dat een student een goedkopere oplossing heeft bedacht: hij woont 700 kilometer verderop en pakt het vliegtuig.

Een studentenkamer kost in Vancouver – de duurste stad van Canada – gemiddeld 2.100 Canadese dollars per maand, meldt CTV News. Dat is ruim 1.400 euro. Er is nauwelijks een kamer te vinden en de huren zijn flink gestegen.

Voor student Tim Chen blijkt het goedkoper om in Calgary te wonen, waar hij vandaan komt. Hij pakt twee keer per week het vliegtuig om naar zijn opleiding te gaan. Dat kost maar 1.200 dollar per maand, iets meer dan 800 euro.

Instroom omlaag

Onder meer vanwege de oververhitte woningmarkt wil de Canadese regering minder internationale studenten toelaten, zoals in januari is bekendgemaakt. De instroom gaat volgend jaar met 35 procent omlaag, en in sommige provincies nog meer.

Ook in Nederland is de krappe woningmarkt een van de redenen voor de weerstand tegen internationalisering in het hoger onderwijs. De huurprijzen zijn flink gestegen, in Delft met meer dan 14 procent. (HOP, BB)