Canada weert buitenlandse studenten

Vanwege een crisis op de woningmarkt en druk op de zorg mogen er minder buitenlandse studenten naar Canada komen. De maatregel duurt twee jaar, heeft de regering aangekondigd.

Internationale studenten zijn een verrijking en passen in het sociale, culturele en economische weefsel van het land, onderstreept de Canadese regering. Maar nu zijn het er te veel, is het standpunt.

Het werven van buitenlandse studenten is zo winstgevend geworden dat er misbruik van wordt gemaakt, zegt Marc Miller, de Canadese minister van Immigratie en Asiel. “Genoeg is genoeg.”

Universiteiten zijn bezorgd

De regering staat daarom minder studievisa toe. In 2024 gaat het aantal internationale studenten met 35 procent naar beneden tot zo’n 360 duizend. De maatregel geldt niet voor masterstudenten en promovendi.

De Canadese universiteitenvereniging reageert bezorgd, maar is blij dat het master- en promotieonderwijs buiten schot blijven. (HOP, BB)