Buitenlandse studenten zijn nodig, meent migratiecommissie

De komende kabinetten moeten zich inspannen voor beperking van het migratiesaldo, stelt een nieuw demografisch rapport. Maar op het aantal studiemigranten hoeft volgens de commissie geen rem.

Studiemigranten leveren Nederland meer op dan ze kosten. Dat schrijft de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050 in hun maandag gepresenteerde rapport. De oproep van de commissie tot beperkte migratie, om zo te voorkomen dat de Nederlandse bevolking te veel uitdijt en de welvaart in het geding komt, geldt volgens de auteurs dan ook niet voor buitenlandse studenten.

In het rapport schrijft de commissie dat hbo- en wo-studenten van binnen én buiten Europa ‘meer baten dan kosten’ met zich meebrengen voor de Rijksbegroting. Zelfs met de kosten voor sociale zekerheid, zorg en algemene voorzieningen meegerekend, blijft het saldo volgens de Staatscommissie positief. Dat komt omdat een groot deel van de internationale studenten in Nederland blijft werken.

Solidariteit onder druk

Wel zet de toenemende internationalisering van het hoger onderwijs volgens het rapport de solidariteit onder druk. Internationale studenten nemen studieplaatsen in en doen een beroep op huisvesting en gezondheidszorg. Volgens de commissie bestaat het risico dat rijke gezinnen vaker hun eigen onderwijs zullen inkopen, wat de kansenongelijkheid verder versterkt.

Om dat te voorkomen, moet de overheid volgens de commissie ‘sociale en robuuste keuzes’ maken, met in het achterhoofd de kloof tussen bijvoorbeeld hoog- en laagopgeleiden, maar ook die tussen jong en oud.

De commissie werd eind 2022 ingesteld door het inmiddels demissionaire kabinet. De partijen die nu aan zet zijn in de formatie zijn migratiesceptisch en schuwen de beperking van instroom van buitenlandse studenten niet. Een van de maatregelen die zij zouden kunnen nemen, is het beperken van Engels als voertaal op de universiteit.

Bron: HOP (Bas Belleman)