Buiten de campus

Vlaamse hogeschool nog dicht na cyberaanval

De Vlaamse hogeschool Vives kampt met de nasleep van een cyberaanval. Op vrijdag 8 april lukte het hackers om de systemen van de hogeschool binnen te dringen. Ze wilden gegevens van studenten en medewerkers bemachtigen, maar de hogeschool werd naar eigen zeggen op tijd gewaarschuwd door de ‘alarmsystemen’.

Doordat de hogeschool snel zelf de systemen platlegde, bleven de gegevens van studenten en medewerkers volgens het bestuur achter slot en grendel. Maar het heropstarten van die systemen kost tijd. Studenten en docenten moeten bijvoorbeeld hun identiteit opnieuw bevestigen om in de mail te komen. De hogeschool hoopt dat de problemen woensdag 20 april zijn verholpen en ze weer “aan de slag kunnen gaan”. De politie probeert te achterhalen wie er achter de cyberaanval zitten. Het vermoeden is dat de hackers losgeld wilden vragen voor de gegevens die ze in handen zouden krijgen.

Dat is in Nederland eerder gebeurd. De hogeschool van Arnhem en Nijmegen weigerde in 2021 losgeld te betalen aan een hacker die gegevens van studenten buitmaakte. En in 2019 legde gijzelsoftware de Universiteit Maastricht plat. Die betaalde toen bijna twee ton losgeld om het onderwijs en onderzoek weer te kunnen hervatten. (HOP, JvE)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl