Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Universiteit moet toegankelijker voor eerstegeneratiewetenschappers

Academici die als eersten in hun familie gingen studeren, voelen zich niet altijd thuis op de universiteit. De ongeschreven regels explicieter maken, zou kunnen helpen, zegt De Jonge Akademie in een rapport.

Het rapport Niet de eerste de beste laat aan de hand van twaalf interviews met wetenschappers zien dat eerstegeneratie academici kampen met gevoelens van vervreemding, onzekerheid en gebrek aan steun. Ze zien zichzelf als een imposter: ondanks hun prestaties denken zij eigenlijk niet thuis te horen in de academische wereld.

Tussen twee werelden

Odette Scharenb0rg, universitair hoofddocent informatica op de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica is zo’n eerstegeneratiewetenschapper. Ze is een van de geïnterviewden: “Anderen zien mij dus als een talent, maar ik heb voortdurend het gevoel dat het niet over mij gaat, terwijl ik het wel allemaal heb gedaan.”

Uit het onderzoek blijkt ook dat deze wetenschappers soms vervreemd raken van de omgeving waar ze opgroeiden. Scharenborg: “Ik krijg soms opmerkingen dat ik als academicus niks van de buitenwereld snap. Ook kreeg ik heel lang de vraag: ‘Wanneer ga je nou eindelijk werken?’”

Zelf beschouwen de wetenschappers hun achtergrond ook als kracht. Scharenborg: “Naar mijn gevoel ben ik vooral door hard werken, stronteigenwijs zijn en niet willen opgeven, gekomen waar ik ben.”

Ongeschreven regels

Verschillende geïnterviewden kregen veel steun van een mentor, iemand die hen wegwijs maakte in de onbekende, en soms onvriendelijke, academische wereld. Een goed mentorprogramma zou ook anderen kunnen helpen, zegt De Jonge Akademie.

Een ander advies aan universiteiten is om de ongeschreven regels van de academische wereld expliciet te maken, omdat eerstegeneratiewetenschappers daar vaak minder bekend mee zijn. Verder raadt de Jonge Akademie universiteiten aan ‘niet alleen oog te hebben voor geslacht en migratieachtergrond, maar ook voor minder zichtbare vormen van diversiteit, waaronder eerstegeneratiestatus.’

HOP, Naomi Bergshoeff/Delta, Inger Duursma

Comments are closed.