Universiteit Maastricht betaalde losgeld

De Universiteit Maastricht (UM) moest 197 duizend euro betalen aan de hackers die vlak voor kerst een grootschalige cyberaanval uitvoerden. Alleen zo kon de universiteit de gegijzelde computersystemen bevrijden.

Een ‘duivels dilemma’ was het volgens Nick Bos, vicevoorzitter van het college van bestuur van de UM. Maar het belang van studenten, wetenschappers en medewerkers gaf uiteindelijk de doorslag: zonder betaling van losgeld had het maanden kunnen duren om onderwijs en onderzoek te hervatten. Beveiligingsbedrijf Fox-IT, dat de cyberaanval op kosten van de universiteit onderzocht, vermoedt dat deze is uitgevoerd door een groep Oost-Europese hackers die bij instanties sinds 2014 bekend staat als ‘Grace-RAT’ of ‘TA505’. (HOP, Evelien Flink)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl