Virtual reality ingezet tegen vliegangst

De faculteit ITS start een project voor een goedkopere therapie voor mensen met vliegangst. Een vliegtuigstoel die trilt door nagebootste motorgeluiden en een virtual-reality-helm moeten mensen met vliegangst van hun fobie af gaan helpen.

Drie miljoen mensen in Nederland hebben last van een vorm van vliegangst. De stichting Valk helpt jaarlijks ongeveer driehonderdvijftig mensen om hun vliegangst te overwinnen.

Voor de nieuwe therapie gaan de Delftenaren onder andere de vertrekhal op Schiphol, een vliegtuig, een dakterras en een smalle gang bouwen in een virtual-reality omgeving. ,,We krijgen van KLM ook echte vliegtuigstoelen”, vertelt onderzoeker dr.ir. Charles van der Mast. ,,Mensen met vliegangst zijn vaak bang voor veranderingen in het geluid van de motor. Daarom bouwen we ook luidsprekers in de stoelen die je lichaam laten trillen met lage tonen die ook van de motor komen.”

Een vliegtuigstoel die trilt door nagebootste motorgeluiden en een virtual-reality-helm moeten mensen met vliegangst van hun fobie af gaan helpen. Om zo’n behandelmethode te ontwikkelen, zijn de TU en de Universiteit van Amsterdam een samenwerkingsverband aangegaan met de stichting Vliegangstbestrijding Leidse Universiteit en KLM (Valk). De subsidieaanvragen zijn nu in voorbereiding.