Vikingen, ijsberen en fjorden

Is Noorwegen echt zo koud en zijn Noren nog net zo strijdlustig als de Vikingen? Komend weekend komen Noren uit heel Nederland naar Delft en kan iedereen zelf aanschouwen of de vooroordelen worden bevestigd tijdens het Noors Filmfestival.

br />
Acht jaar geleden werd Delft overspoeld door een kolonie Noren uit Trondheim. ,,Uit heimwee naar het vaderland organiseerden zij in samenwerking met het Noors Filminstituut in Oslo een Noors Filmfestival”, volgens Erik M. Pettersen, een van de organisatoren van het filmfestival dit jaar. Zelf beweert de student geneeskunde uit Amsterdam weinig last te ondervinden van heimwee. ,,Behalve dan misschien een verlangen naar de Noorse natuur en chocolade.”

Bedoeling is niet alleen de heimwee van Noorse uitwisselingsstudenten te verzachten, maar ook de Nederlanders wat over Noorwegen te leren. Wat is de minst sympathieke eigenschap van de Noor? ,,Waarschijnlijk de neiging iets te goede gedachten over zichzelf te hebben”, denkt Pettersen.

Op dit moment studeren naar schatting van de organisator zo’n driehonderd Noren in Nederland. Voor hen organiseert belangenorganisatie Ansa regelmatig activiteiten, zoals recent een Noors stand-up-comedy-festival en jaarlijks de viering van de nationale feestdag op 17 mei.

Wat valt de gemiddelde Noor zoal op na aankomst in Nederland?

,,De openheid van de mensen en de relaxte, liberale houding”, volgens Pettersen. ,,In het begin kwam het gebrek aan discussie over softdrugs en euthanasie op mij een beetje ongeïnteresseerd over als student geneeskunde. Later begreep ik dat zulke onderwerpen gewoon al lang zijn uitgekauwd en geaccepteerd.”

Wat blijkt uit de films op het festival is dat Noorwegen kampt met dezelfde problemen als Nederland. Zo verhaalt de film ‘Welcome Home’ over integratie van allochtonen. ,,In Noorwegen bestaat dezelfde discussie over inburgeringcursussen”, volgens Pettersen. De regisseur van ‘Welcome Home’, Trond Kvist, is vrijdagavond aanwezig om vragen te beantwoorden. Zaterdag geeft Kvist bovendien een lezing. ,,Hij is een radicaal-links gemeenteraadslid uit Bergen”, weet Pettersen. ,,Een echte oud-communist.”

Noors Filmfestival, vrijdag 31 oktober en zaterdag 1 november in Filmhuis Lumen. Kaarten en passe-partouts: 015-2140226.

www.filmhuislumen.nl

Wat valt de gemiddelde Noor zoal op na aankomst in Nederland?

www.filmhuislumen.nl