Wetenschap
ERC Starting Grant

Vijf Delftse onderzoekers slepen Europese beurs binnen

Vijf TU-onderzoekers hebben een Europese starting grant ontvangen van anderhalf miljoen euro. In totaal kregen 51 jonge wetenschappers van Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstellingen een beurs toegewezen.

(Foto: Justyna Botor)

De beurs is bedoeld voor gepromoveerde onderzoekers aan het begin van hun wetenschappelijke carrière. Met deze beurs kunnen ze een eigen team opzetten en vijf jaar aan onderzoek besteden. Van de bijna 3.500 onderzoeksaanvragen werden er 494 (14,2 procent) gehonoreerd.

Vijf daarvan gaan naar TU-onderzoekers Cosimo Della Santina (Mechanical Engineering), Giacoma Marangoni (Techniek, Bestuur en Management) , Nguyen Anh Khoa Doan (Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek), Kristin Grußmayer (Technische Natuurwetenschappen) en Michael Klenk (Techniek, Bestuur en Management)

Internationals

Van de beurswinnaars in Nederland zijn er 33 international en hebben er 18 de Nederlandse nationaliteit, laat onderzoeksraad ERC desgevraagd weten.

Alles bij elkaar zijn er 24 Nederlandse beurswinnaars, van wie er zes verbonden zijn aan een buitenlandse kennisinstelling. De Nederlanders staan zevende in het ‘nationaliteitenlijstje’, achter de Duitsers (94 beurzen), Italianen (61), Fransen (44), Spanjaarden (36), Israëli (30) en Britten (27).

Net als vorig jaar gaan de meeste ‘Nederlandse’ toekenningen naar wetenschappers die momenteel zijn verbonden aan de universiteiten van Leiden (9), Utrecht (8) en Delft (5). De beurzen zijn echter persoonsgebonden; de winnaars kunnen alsnog besluiten om hun budget mee te nemen naar een andere instelling, hier of in het buitenland.

Het huidige kabinet bekijkt de internationalisering van het hoger onderwijs en onderzoek met argusogen. De kennisinstellingen benadrukken dat Nederland juist veel te danken heeft aan internationalisering.

HOP, Hein Cuppen

Waar gebruiken Delftse onderzoekers de ERC starting grant voor?

• Cosimo Della Santina (ME) wil de intelligentie van zachte robots verbeteren, zodat zij over een groter oppervlak contact kunnen hebben met hun omgeving.
  • Giacoma Marangoni (TBM) probeert met zijn project RIPPLE de beperkingen van huidige klimaat-energie-economische modellen aan de kaak stellen.
  • Nguyen Anh Khoa Doan (LR) doet onderzoek naar het voorspellen en beheersen van extreme gebeurtenissen in turbulente stromingen, zoals in de atmosfeer of de oceanen, met behulp van wetenschappelijke ‘machine learning’.
  • Kristin Grußmayer (TNW) wil inzicht te krijgen in neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte van Huntington.
  • Michael Klenk (TBM) werkt aan de ontwikkeling van een theorie die manipulatie door sociale systemen en technologie zoals AI kan verklaren.
HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl