Studentenleven

Vervroegde OWee trekt veel minder eerstejaars

Honderden studenten minder dan verwacht doen mee aan de OWee en het Introduction Programme. “Jammer dat we niet iedereen kunnen meegeven wat sociaal gewenst gedrag is.”

Eerstejaars kijken rond op de informatiemarkt. (Foto: Bas Koppe)

Wie dezer dagen rondloopt op de campus en in de stad, zou het misschien niet denken, maar het is er te rustig. Honderden studenten minder dan verwacht hebben zich ingeschreven voor de OWee en het Introduction Programme (IP), introweken die vrijwel geheel gelijklopen, maar met een ander programma en een andere doelgroep: de OWee bedient de eerstejaars bachelorstudenten, het IP de nieuwe masters, uitwisselings- en schakelstudenten.

Aan de OWee doen 2860 studenten mee, vertelt liaison community relations Alexander Lokhorst namens de organisatie tijdens een zogenoemd persmoment, en aan het IP 800. Voor de OWee had de organisatie gerekend op 3300 tot 3400 deelnemers, voor het IP op 2000. Dat het rustiger is, was al te merken op de eerstejaarsweekenden, vult Mennolt Verhaar aan. Hij is als ouderejaarsstudent en oud-OWee-bestuurder aangesteld als lid van het zogenoemde supervisieteam. “Toen ikzelf in 2017 meedeed aan het eerstejaarsweekend van mijn studie technische bestuurskunde, waren er 280 deelnemers, nu 90.”

60 mentoren te kort
Niet alleen het aantal deelnemers blijft achter. Ook zijn er volgens Verhaar te weinig vrijwilligers, onder wie mentoren. Daarvan had hij er liever 60 meer gehad, en dat is bij het huidige lage aantal inschrijvingen. Groepen zijn daarom vergroot: van 10 naar 12 eerstejaars. Ook hebben zich niet genoeg studentenhuizen aangemeld als slaapplek voor OWee-deelnemers. “Vorig jaar waren er honderden slaaphuizen, nu 91. Dat zijn heel veel minder slaapplekken.” Als oplossing zijn er bij X dit jaar niet twee, maar drie sportzalen beschikbaar voor slapers. Alle duizend plaatsen zijn bezet.

‘We hebben nog nooit zoveel preventieve maatregelen genomen’

De reden voor de krapte laat zich raden. De OWee is een week vervroegd na onvrede over de introweek van vorig jaar. Toen zou vuurwerk schoolkinderen op de zondagavond voor hun eerste schooldag uit hun slaap gehouden hebben. Lokhorst: “De OWee valt nu middenin de TU-vakantie. Veel mensen zijn weg, want hun vakanties waren al geboekt.” Internationale studenten hebben als bijkomend probleem dat kamers vaak nog niet beschikbaar zijn, vult Verhaar aan.

Lokhorst baalt ervan dat nu zoveel studenten hun intro mislopen. “Een groot deel van het programma bestaat uit voorlichting. We kunnen nu niet aan iedereen meegeven wat sociaal gewenst gedrag is. Dat is jammer.”

Overlast tegengaan
Dat sociaal wenselijke gedrag krijgt bijvoorbeeld vorm in de campagnes ‘0.0wee=Oké’ over verantwoord alcoholgebruik en ‘Ben je Oké’ over grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast doet de organisatie volgens Lokhorst alles wat in haar bereik ligt om overlast voor andere inwoners van de stad te voorkomen. Een voorbeeld is het zogenoemde Susteam dat studenten rustig moet houden in de Wippolder, de woonwijk naast de campus die vol staat met studentenhuizen. Ook zijn er matrixborden die studenten manen om in de avonden en nachten stil te zijn op straat. Een veiligheidsoverleg met 30 mensen van allerlei betrokken organisaties bespreekt elke ochtend de dag ervoor en grijpt waar nodig in. “We hebben nog nooit zoveel preventieve maatregelen genomen. We zitten zowat op de stoel van de gemeente en handhaving”, weet Lokhorst.

Werk dat? Lokhorst vindt van wel. Na het openingsfeest moesten er 6000 mensen naar huis – niet tegelijk, daar was over nagedacht – en in de Wippolder bleef het volgens hem op een enkel huis na rustig. “Daarmee gaan we meteen in gesprek.”

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl