Publiekscentrum

Vernieuwd Science Centre heropent in fasen vanaf februari 2025

Binnenkort begint de bouw van het vernieuwde Science Centre in het Bouwcampus-gebouw. De ontwikkelaars grijpen die gelegenheid aan om te vertellen hoe deze TU-publieksinstelling bezoekers, studenten en onderzoekers bij elkaar wil brengen.

Het Science Centre is ondergebracht in het Bouwcampus gebouw. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Wie nu in de Bouwcampus naar het Science Centre zoekt raakt waarschijnlijk eerst de weg kwijt, en komt daarna bij de Makerspace terecht of bij het Microbiologische laboratorium. Het publiekscentrum van de TU is sinds de sluiting op de Mijnbouwstraat in 2021 alleen geopend op afspraak of voor schoolklassen. Dat gaat binnenkort veranderen, vertellen Jules Dudok en Simon Aerts. In hun rol van ontwikkelaar respectievelijk storyteller bij het Science Centre bedachten zij de nieuwe inrichting.

Het Science Centre was op de oude locatie aan de Mijnbouwstraat, tegenover het gebouw voor Bouwkunde, een bloeiend bezoekerscentrum dat vanaf 2010 een half miljoen bezoekers wist te trekken. Dat was in februari 2020. Een maand later moest het museum dicht vanwege corona. Tegelijkertijd werd ook bekend dat het Science Centre moest vertrekken omdat het gebouw verkocht zou worden. De heropening onder coronaregime was dan ook van korte duur en een jaar later sloot het Science Centre de deuren.

Dudok en Aerts zijn blij dat vanaf februari volgend jaar (de voorjaarsvakantie) gezinnen weer welkom zijn. Een jaar later zal ook het sluitstuk van de nieuwe inrichting gereed zijn: The Science Experience waarbij bezoekers in de huid kruipen van een ontwerpend onderzoeker.

Afgelopen donderdag 6 juni presenteerde directeur Michael van der Meer het nieuwe concept voor het Science Centre. Bezoekers gaan straks interactief aan de slag in een escaperoom-achtige setting. Maar voor het zover is volgt de heropening in drie fasen.

Microbiologisch lab Science Centre
Makerspace
Soldering set in Makerspace
3D printers Science Centre
next arrow

• Techniekatelier, februari 2025 – De entree is ingericht met het levende en lichtgevende kunstwerk Testbed van van de Canadese ontwerper en kunstenaar Philip Beesley. Publiek kan op de begane grond terecht bij de Makerspace (met 3D-printers en lasersnijders), het volledig uitgeruste Microbiologisch laboratorium of het Swarming lab waar drones rondvliegen.
  • Maakfaciliteiten, september 2025 – De inrichting wordt uitgebreid met vier maakfaciliteiten in de kelder. De labs staan onder leiding van een of meer vooraanstaande TU-onderzoekers. Onderzoek, onderwijs en publieksvoorlichting lopen hier vrolijk door elkaar. Het XR-Gamelab is het domein van computer graphics expert prof.dr. Elmar Eisemann.  Dr. Raj Rajan, bekend van signaalbewerking voor telecommunicatie, en dr. Chris Verhoeven leiden het Microelektronica lab. Het Roboticalab is in handen van hoogleraar biorobotica prof.dr.ir. Martijn Wisse en drone-expert dr.ir. Guido de Croon. Het Lichtlab tot slot beslaat de hele kelder en wordt geleid door IO-hoogleraar prof.dr. Sylvia Pont.
  • Science Experience, voorjaar 2026 – De apotheose. Simon Aerts beschrijft de ervaring die bezoekers gaan beleven als een kruising tussen een escape room en een interactief wetenschapsmuseum. In kleine groepjes (2 tot 5 personen) doorlopen bezoekers in een dagdeel de hele wetenschappelijke cyclus van opdracht, onderzoek, ontwerpen van een oplossing, bouwen van een prototype en het testen daarvan. Zes maakfaciliteiten staan ze daarbij ter beschikking. Bezoekers kunnen daar in gesprek gaan met studenten en onderzoekers. En dat is nou precies wat het Science Centre beoogt.
Inrichting Science Experience
Impressie van de opstelling Science Experience in de kelder van het Science Centre: A. startplek Science Experience; B. Roboticalab; C. Lichtlab (hele centrale ruimte); D. XR Gamelab; E. Micro-elektronicalab productie; F. Micro-elektronica lab test. (Beeld: Science Centre, Bewerking: Delta)
Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl