Veertig Europese starting grants naar Nederland

De Europese Onderzoeksraad ERC heeft 408 jongere wetenschappers blij gemaakt met beurzen van gemiddeld anderhalf miljoen euro. Vier van hen werken bij de TU Delft.

De starting grants zijn bedoeld voor wetenschappers die twee tot zeven jaar geleden gepromoveerd zijn. Voor deze ronde werden bijna drieduizend aanvragen ingediend, waarvan zoals gebruikelijk maar een klein deel kan worden gehonoreerd; dit jaar 15 procent.

Landen vergeleken
Aan de TU Delft sleepten onderzoekers Francesco Avallone, Ivan Langella (beiden faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek), Sebastian Weingartner (faculteit Technische Natuurwetenschappen) en Ali Akyldiz (Erasmuc MC en faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen) zo’n beurs in de wacht. Op de website van de TU Delft kun je lezen wat ze met het onderzoeksgeld van plan zijn.

De meeste toekenningen gingen naar wetenschappers aan Duitse (81) en Britse instellingen (70). Het kleine Nederland sleept maar liefst 40 starting grants in de wacht en laat daarmee Frankrijk (39) net achter zich. (HOP, HC/Delta)

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl