Studentengame voor motorische vaardigheden wint prijs

Een team van studenten van het interdisciplinaire master vak building serious games heeft de Best Student Game Award gewonnen tijdens de 13e Game And Learning Alliance Conference in Berlijn.

Hun spel, Pizzicato, is ontwikkeld door TU-studenten Martin Starkov, Scott Jochems, Luca Stoffels, Ravi Snellenberg en Joris Rijsdijk. Ze werkten samen met neuropsychologisch onderzoeker dr. Rebecca Schaeffer van de Universiteit Leiden en haar graduate student Marijn Coers. Het vak building serious games wordt gegeven door dr. Rafael Bidarra van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica.

Muziek voor motorische vaardigheden

Pizzicato is een activeringsspel dat via muziek het oefenen van motorische vaardigheden leuker probeert te maken. Herwinnen van motorische vaardigheden met je handen vergt veel herhaling. Inzichten uit de neuropsychologie tonen aan dat het geven van geluidsfeedback op bewegingen— ook wel sonificatie genoemd— een effectieve manier is om motorisch gedrag te bestuderen en te verbeteren.

De studenten ontwierpen Pizzicato als een ritmisch spel waarin spelers hun vingers op het ritme van de muziek samenknijpen. Spelers meldden niet alleen verbeterde motorische vaardigheden, maar ook een sterker gevoel van autonomie.

beeldscherm game
Screenshot van het spel.

Hoe werkt het?

Benieuwd naar je eigen motorische vaardigheden? Pizzicato is online toegankelijk en werkt op elke browser zolang er een webcam is aangesloten. Activeer de camera om je hand en vingers te herkennen, kies een melodie (langzaam, gemiddeld of snel) en beweeg de correcte vinger op de juiste tijd en plaats naar je duim.

Potentie voor revalidatie

De therapeutische waarde wordt verder onderzocht in een klinische omgeving. Het spel is tot nu toe getest op jonge, gezonde vrijwilligers en geoptimaliseerd om hen betrokken te houden.

Comments are closed.