Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Studentengame voor motorische vaardigheden wint prijs

Een team van studenten van het interdisciplinaire master vak building serious games heeft de Best Student Game Award gewonnen tijdens de 13e Game And Learning Alliance Conference in Berlijn.

Hun spel, Pizzicato, is ontwikkeld door TU-studenten Martin Starkov, Scott Jochems, Luca Stoffels, Ravi Snellenberg en Joris Rijsdijk. Ze werkten samen met neuropsychologisch onderzoeker dr. Rebecca Schaeffer van de Universiteit Leiden en haar graduate student Marijn Coers. Het vak building serious games wordt gegeven door dr. Rafael Bidarra van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica.

Muziek voor motorische vaardigheden

Pizzicato is een activeringsspel dat via muziek het oefenen van motorische vaardigheden leuker probeert te maken. Herwinnen van motorische vaardigheden met je handen vergt veel herhaling. Inzichten uit de neuropsychologie tonen aan dat het geven van geluidsfeedback op bewegingen— ook wel sonificatie genoemd— een effectieve manier is om motorisch gedrag te bestuderen en te verbeteren.

De studenten ontwierpen Pizzicato als een ritmisch spel waarin spelers hun vingers op het ritme van de muziek samenknijpen. Spelers meldden niet alleen verbeterde motorische vaardigheden, maar ook een sterker gevoel van autonomie.

beeldscherm game
Screenshot van het spel.

Hoe werkt het?

Benieuwd naar je eigen motorische vaardigheden? Pizzicato is online toegankelijk en werkt op elke browser zolang er een webcam is aangesloten. Activeer de camera om je hand en vingers te herkennen, kies een melodie (langzaam, gemiddeld of snel) en beweeg de correcte vinger op de juiste tijd en plaats naar je duim.

Potentie voor revalidatie

De therapeutische waarde wordt verder onderzocht in een klinische omgeving. Het spel is tot nu toe getest op jonge, gezonde vrijwilligers en geoptimaliseerd om hen betrokken te houden.

Comments are closed.