Veel RSI-gevallen onder IO-studenten

Zeker tien studenten bij Industrieel Ontwerpen hebben last van ernstige verschijnselen van Repetitive Strain Injury.Tijdens een RSI-symposium in de aula bleek dat er bij de opleiding industrieel ontwerpen tenminste tien studenten kampen met ernstige RSI-klachten.

Hoeveel IO’ers er in totaal rondlopen met RSI-klachten is niet bekend. Symposiumleider en IO-docent dr.ir. J.F.M. Molenbroek kondigde in verband hiermee een onderzoek aan. Een student inventariseert het aantal en de ernst van RSI-klachten onder studenten.

Het symposium van vorige week donderdag vormde de afsluiting van een collegereeks over de spieraandoening RSI. Jonge ontwerpers worden gezien als risicogroep omdat ze bijna niet meer achter de tekentafel zitten, maar hun ontwerpopdrachten steeds vaker achter de computer uitwerken. Bij hoge tijdsdruk en stress hebben beeldschermwerkers een verhoogde kans op spieraandoeningen in pols, elleboog of schouders.

RSI was voorheen met name bekend bij datatypistes, kassières en recentelijk ook bij promovendi. Molenaar sluit niet uit dat het inventarisatie-onderzoek later wordt uitgebreid naar andere faculteiten of naar medewerkers.

Tijdens een RSI-symposium in de aula bleek dat er bij de opleiding industrieel ontwerpen tenminste tien studenten kampen met ernstige RSI-klachten. Door deze spieraandoening zijn zij nauwelijks meer in staat om deel te nemen aan tentamens of ontwerpopdrachten.