Veel glas aan het Mekelpark

De ondernemings- en studentenraad konden vorige week woensdag de eerste schetsen van het masterplan van prof. Francine Houben bekijken.

Kern van het masterplan is ‘het Mekelpark’. Francine Houben (TU en Mecanoo Architecten) wil een verkeersvrije Mekelweg met veel groen en glas. In het park verrijzen drie ‘glazen’ gebouwen van elk tien meter hoog. Hun uitwaaierende daken vormen een verbinding tussen de verschillende faculteiten langs de weg. In de gebouwen is ruimte voor restaurants, een supermarkt, tentoonstellings- en tentamenzalen.

Met veel glas, een warme straatbekleding en kunst wil Houben emotie aan de rationele jaren-zestig TU-wijk toevoegen en de campus een uitstraling van de 21ste eeuw geven. De gebouwen van civiele techniek en natuurkunde zullen, net als OCP nu, een glazen façade krijgen en vijf meter naar voren worden getrokken. Bij de hoofdingangen van het middengebied komen landmarks. Dit zijn opvallende kunstobjecten die de lol en vrolijkheid van techniek moeten verbeelden, maar ook de herkenbaarheid van de universiteit moeten vergroten.

Het hart is verkeersvrij. De tram wordt via de Christiaan Huygensweg over de Schoemakerstraat geleid. Auto’s gaan in parkeergarages, want tussen de faculteitsgebouwen heerst een patiosfeer. Rond de huidige sportvelden komen een aantal studentencomplexen.

In december verschijnt het eindconcept, waarna in het voorjaar een besluit moet vallen. Daarna komt de invulling van de faculteitsgebieden aan de orde. Naar schatting zal het totale plan een investering van één miljard vragen. Op de financiering hiervan studeert de TU momenteel. De realisatie van het bedrijventerrein Technopolis in TU-zuid zou een deel van de kosten kunnen opvangen.

Zie ook pagina 11

Zie ook pagina 11