Column: Mirte Brouwer

Vakinschrijvingen

Je aanmelden voor een vak vlak voordat dat begint… dat moet toch kunnen? Niet bij de faculteit waar columnist Mirte Brouwer studeert. Ze pleit voor meer flexibiliteit.

Mirte Brouwer zit op een bankje

Het is september en ik ben net gestart met mijn nieuwe vakken. Vakken waarvoor ik me al in het voorjaar moest intekenen. Op de faculteit Industrieel Ontwerpen moet je je namelijk in mei inschrijven voor het eerste semester van het volgende academisch jaar. Je leest het goed: ik moest in mei 2024 bedenken welke tentamens ik in januari 2025 wilde maken.

Ik was nog niet echt bezig met welke vakken ik in het najaar wilde volgen, toen eind april de eerste dreigmail in mijn inbox landde. Die maande mij daar heel snel knopen over door te hakken, op straffe van een ongepland tussenhalfjaar. Voor studenten die vergeten om zich in te schrijven is de faculteit namelijk niet mild: in principe kun je dan niet meer meedoen. Tenzij er bijzondere omstandigheden zijn waardoor je je niet kon inschrijven: ziekte, ongeluk, functiebeperking, psychische problemen of problemen thuis. In dat geval kun je in het bureaucratische hamsterwiel springen en hopen op het beste. Maar in alle andere gevallen heb je pech gehad.

In het eerste jaar van mijn master had ik onverwachts extra tijd om te studeren. Ik wilde dus graag een extra vak oppakken. De timing was ideaal: de nieuwe vakken zouden net beginnen, ik kon dus gewoon aan het begin instromen. In theorie dan. In de praktijk mocht ik niet meer meedoen: ik had dan een halfjaar van tevoren moeten bedenken dat ik een extra vak wilde volgen. Wat een beetje tegen het principe ‘onverwachts’ ingaat.

Als het andere faculteiten lukt om het onderwijs op basis van schattingen in te richten, is het wellicht ook mogelijk bij IO

Mijn studie aan de VU wijst uit dat het ook anders kan. Daar kan ik me tot en met het eind van de eerste collegeweek aan- en afmelden voor vakken. Dat geeft ruimte. Ruimte om een extra vak te volgen als dat qua planning haalbaar blijkt. Ruimte om een vak te kiezen dat beter aansluit bij mijn afstudeeronderwerp. Ruimte om in Q2 nog een extra vak te volgen van een docent die ik in Q1 inspirerend vond.

Overigens lijkt IO een van de weinige faculteiten te zijn met zulke ruime deadlines – samen met Bouwkunde. Vakaanmeldingen bij ME sluiten bijvoorbeeld twee weken voor het begin van het semester. Bij EWI openen ze zelfs pas twee weken voor aanvang van het semester; als je daar in het eerste college concludeert dat je nog niet ingeschreven staat, kun je dat simpel corrigeren. Mijn vermoeden is dat bij het plannen van vakken op deze faculteiten een schatting wordt gemaakt van hoeveel studenten een vak gaan volgen op basis van het aantal studenten in de studie in combinatie met aantallen van voorgaande jaren. Als het deze faculteiten lukt om het onderwijs op basis van schattingen in te richten, is het wellicht ook mogelijk bij IO.

Als aanmelddeadlines korter van tevoren sluiten, bijvoorbeeld een paar weken voor de start van de colleges, biedt dat studenten flexibiliteit. Dat past ook nog bij de visie van de TU Delft om studenten te leren hoe ze moeten inspelen op een veranderende wereld. Juist losse planningen hanteren en je aanpassen aan nieuwe omstandigheden zijn daarbij cruciaal. Een flexibelere deadline voor vakinschrijvingen, zoals bij andere faculteiten en universiteiten al gebruikelijk is, geeft studenten ruimte.

Mirte Brouwer is masterstudent bij Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft en masterstudent Nederlandse letterkunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Columnist Mirte Brouwer

Mirte Brouwer is masterstudent bij Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft en masterstudent Nederlandse letterkunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

m.c.brouwer@student.tudelft.nl