Vaccinatiebewijs als beloning

Onder Nederlanders is draagvlak voor invoering van een vaccinatiebewijs dat bij een uitbraak meer vrijheden geeft aan mensen die het vaccin nemen. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door wetenschappers van de TU Delft, Erasmus Universiteit Rotterdam, het RIVM, Universiteit Maastricht en de Deense Roskilde University.

1.640 respondenten beoordeelden in een keuze-experiment negen beleidsopties voor de overheid om de vaccinatiegraad te verhogen, bijvoorbeeld door mensen die een vaccinatie hebben gehaald te belonen of beperkingen op te leggen aan mensen die zich niet laten vaccineren. “Twee varianten van een ‘vaccinatiebewijs light’ waren zeer populair”, zegt Niek Mouter, onderzoeker aan de TU Delft. “73 procent van de ondervraagden was vóór de optie waarin mensen die een vaccin hebben gehaald een vaccinatiebewijs krijgen waarmee zij op bepaalde plaatsen mogen blijven komen (zoals winkels, horeca, verpleeghuizen, fitnesscentra en het openbaar vervoer) wanneer er in hun regio een uitbraak van het virus is. Mensen die niet gevaccineerd zijn mogen tijdens een uitbraak worden geweigerd.”

Ook bleek er veel steun voor een vaccinatiebewijs waarmee mensen die zich laten vaccineren op plaatsen mogen komen waar grote groepen mensen samenkomen zonder anderhalve meter afstand te houden. Denk aan concerten, festivals en sportwedstrijden. Mouter: “Ook in dit geval mogen mensen die niet gevaccineerd zijn worden geweigerd. 71 procent van de ondervraagden zou deze variant aanbevelen aan de overheid.”

• Kijk hier voor meer informatie over het onderzoek en de resultaten.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl