Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Uit de kunst

Jim van der Woude. Acteur Jim van der Woude is binnen de Nederlandse theaterwereld volstrekt uniek. Het is vooral de slungelachtige mimiek van deze geboren anti-held die sterk op de lachspieren werkt.

Na een zeer succesvolle periode bij Hauser Orkater, ging hij zijns weegs. Hij maakte in de jaren tachtig een aantal solo-programma’s, choreografeerde voor Dansgroep Reflex, werkte voor enkele films en is samen met René van ’t Hoff verbonden aan Carver.

Vandaag, do. 4 maart om 20.15 uur, speelt Jim van der Woude in Theater de Veste de laatste try-out van zijn nieuwe solovoorstelling ‘Nadorst’. Op vr. 5 mrt om 20.15 uur gaat de voorstelling hier officieel in première. Geheel in overeenstemming met de werkwijze van Van der Woude wordt er tot op het laatste moment aan de voorstelling geschaafd. De absurditeit die hij verbeeldt rust niet op woorden, maar op zijn fysieke expressie. De leidraad van ‘Nadorst’ is een quote van Fernando Pessoa, een notitie van een variété-artiest: ,,Mijn leven, een tragedie waarvan alleen het eerste bedrijf werd opgevoerd, waarna jammerlijk het doek viel onder het gejoel van de engelen.”

Utopie.

In de Studium Generale-reeks ‘Tussen hoop en vrees’ houdt prof.dr. Frits Boterman di. 9 mrt. om 20.00 uur in Mekelweg 10 de lezing ‘De socialistische utopie: tussen droom en nachtmerrie’. Hij is als bijzonder hoogleraar Duitse Geschiedenis verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen en als docent Nieuwste Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Hij promoveerde op Oswald Spengler en zijn beroemde boek ‘Der Untergang des Abendlandes’.

In aansluiting op de Studium Generale-reeks toont Filmhuis Lumen een aantal films. Deze week do. 4 mrt. om 19.45 uur staat een korte reeks zwijgende films met pianobegeleiding op het programma. Het gaat onder meer om ‘Les Quatre Cents Farces du Diable’ (1906) van Georges Méliès en ‘The Lonedale Operator’ (1911) van D.W. Griffith. Beiden behoren tot de allergrootsten uit het begin van de filmhistorie. Verder worden er twee Nederlandse korte films vertoond, afkomstig van de Filmfabriek Hollandia uit Haarlem, te weten ‘Twee Zeeuwsche meisjes in Zandvoort’ en ‘Telegram uit Mexico’.
Loevendie.

In Cultureel Centrum Abtswoude wordt ’s zondagsmiddags geconcerteerd op hoog niveau. Aanstaande zo. 7 mrt. om 15.00 uur komen fluitiste Jacqueline van der Zwan en pianiste Ani Avramova naar Delft. De in Argentinië geboren Van der Zwan studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en speelde in verschillende orkesten. Ze zal voor deze gelegenheid een speciaal voor haar gebouwde, gouden dwarsfluit bespelen. Met haar tegenspeelster Ani Avramova vormt zij een vast duo. De Bulgaarse pianiste studeerde aan het Staatsconservatorium in Sofia en vervolgens aan het KoninklijkConservatorium in Den Haag. Op het programma staan de volgende werken voor fluit en piano: het Zesde Soloconcert van Jules Demersseman, Music for Flute and Piano van Theo Loevendie, concerto in d op. 43 van Theodor Verhey. Verder zullen beiden enkele solowerken vertolken. Van der Zwan komt met Fantasia nr. 6 in d van Georg Philipp Telemann en Ani Avramova op de grote Steinway-vleugel met de sonate nr. 27 in E op. 90 van Ludwig van Beethoven en de Paganini-variaties van Johannes Brahms.

Acteur Jim van der Woude is binnen de Nederlandse theaterwereld volstrekt uniek. Het is vooral de slungelachtige mimiek van deze geboren anti-held die sterk op de lachspieren werkt. Na een zeer succesvolle periode bij Hauser Orkater, ging hij zijns weegs. Hij maakte in de jaren tachtig een aantal solo-programma’s, choreografeerde voor Dansgroep Reflex, werkte voor enkele films en is samen met René van ’t Hoff verbonden aan Carver.

Vandaag, do. 4 maart om 20.15 uur, speelt Jim van der Woude in Theater de Veste de laatste try-out van zijn nieuwe solovoorstelling ‘Nadorst’. Op vr. 5 mrt om 20.15 uur gaat de voorstelling hier officieel in première. Geheel in overeenstemming met de werkwijze van Van der Woude wordt er tot op het laatste moment aan de voorstelling geschaafd. De absurditeit die hij verbeeldt rust niet op woorden, maar op zijn fysieke expressie. De leidraad van ‘Nadorst’ is een quote van Fernando Pessoa, een notitie van een variété-artiest: ,,Mijn leven, een tragedie waarvan alleen het eerste bedrijf werd opgevoerd, waarna jammerlijk het doek viel onder het gejoel van de engelen.”

Utopie.

In de Studium Generale-reeks ‘Tussen hoop en vrees’ houdt prof.dr. Frits Boterman di. 9 mrt. om 20.00 uur in Mekelweg 10 de lezing ‘De socialistische utopie: tussen droom en nachtmerrie’. Hij is als bijzonder hoogleraar Duitse Geschiedenis verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen en als docent Nieuwste Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Hij promoveerde op Oswald Spengler en zijn beroemde boek ‘Der Untergang des Abendlandes’.

In aansluiting op de Studium Generale-reeks toont Filmhuis Lumen een aantal films. Deze week do. 4 mrt. om 19.45 uur staat een korte reeks zwijgende films met pianobegeleiding op het programma. Het gaat onder meer om ‘Les Quatre Cents Farces du Diable’ (1906) van Georges Méliès en ‘The Lonedale Operator’ (1911) van D.W. Griffith. Beiden behoren tot de allergrootsten uit het begin van de filmhistorie. Verder worden er twee Nederlandse korte films vertoond, afkomstig van de Filmfabriek Hollandia uit Haarlem, te weten ‘Twee Zeeuwsche meisjes in Zandvoort’ en ‘Telegram uit Mexico’.
Loevendie.

In Cultureel Centrum Abtswoude wordt ’s zondagsmiddags geconcerteerd op hoog niveau. Aanstaande zo. 7 mrt. om 15.00 uur komen fluitiste Jacqueline van der Zwan en pianiste Ani Avramova naar Delft. De in Argentinië geboren Van der Zwan studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en speelde in verschillende orkesten. Ze zal voor deze gelegenheid een speciaal voor haar gebouwde, gouden dwarsfluit bespelen. Met haar tegenspeelster Ani Avramova vormt zij een vast duo. De Bulgaarse pianiste studeerde aan het Staatsconservatorium in Sofia en vervolgens aan het KoninklijkConservatorium in Den Haag. Op het programma staan de volgende werken voor fluit en piano: het Zesde Soloconcert van Jules Demersseman, Music for Flute and Piano van Theo Loevendie, concerto in d op. 43 van Theodor Verhey. Verder zullen beiden enkele solowerken vertolken. Van der Zwan komt met Fantasia nr. 6 in d van Georg Philipp Telemann en Ani Avramova op de grote Steinway-vleugel met de sonate nr. 27 in E op. 90 van Ludwig van Beethoven en de Paganini-variaties van Johannes Brahms.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.