Uit de Kunst

Afrika.Het Soro Dance Center organiseert za. 17 april in het Flora Theater een Afrikaanse dag, die in het teken staat van dans, zang en percussie.

Supertrio.

In samenwerking met de Zuid-Hollandse Popunie en de VSB Bank presenteert Speakers vr. 2 apr. om 21.00 uur zijn eerste Supertrio. Op goede vrijdag laten drie getalenteerde bands uit de provincie Zuid-Holland horen wat ze in hun mars hebben. De eerst band die optreedt is Tulp uit Den Haag. Tulp wordt door velen bestempeld als de reïncarnatie van Doe Maar. Of ze ooit dezelfde status bereiken valt te bezien, maar hun vrolijke, dansbare ska en Beatles-achtige pop is het luisteren meer dan waard. De tweede band die zijn opwachting maakt is El Legamo uit Zoeterwoude. Ooit begonnen als schoolbandje is El Legamo in zeven jaar tijd uitgegroeid tot een van de betere Nederlandstalige bands met een trouwe schare fans. Ze wonnen onder meer De Popslag bij Radio 3 en waren het vaste voorprogramma van de Tröckener Kecks en De Dijk. Hun muziek varieert van snoeihard tot aaizacht, maar is altijd fris en poppy. Ook tekstueel biedt de band meer dan bier, voetbal en vrouwen. Afsluiter is de Delftse band Voor Lief. Onlangs was de band nog te horen op het IO-festival en in De Boerderij te Zoetermeer. Hoewel Voor Lief al een gedegen reputatie heeft met mooie Nederlandstalige nummers, heeft de band tot nu toe nog nooit opgetreden in Speakers.
25_jaar filmhuis.

Filmhuis Lumen viert deze week haar 25-jarig bestaan met een filmmarathon. Er worden zes verschillende films getoond, die gemeen hebben dat ze allemaal iets te maken hebben met de nacht: ofwel in de titel, ofwel in het tijdstip van handelen. De filmmarathon bestaat uit twee sessies. De eerste is van zaterdagnacht 24.00 uur tot zondagmiddag 16.00 uur en de tweede van zondagmiddag 16.00 uur tot zondagnacht 24.00 uur. Alle films worden dus twee keer vertoond, behalve de laatste zondavond 22.30 uur. Dat is een verrassingsfilm. De overige vijf films die op het programma staan zijn ‘Night on earth’ van Jim Jarmusch met Roberto Benigni en Aki Kaurismäki over een serie taxiritten in verschillende steden. Even amusant is’After Hours’ van Martin Scorsese over een stad waar de gekte ’s nachts onverbiddelijk toeslaat. In ‘From dusk till dawn’ komen we George Cloony tegen als beroepscrimineel, Quentin Tarantino als verkrachter en Harvey Keitel als priester. ‘The last supper’ handelt over vijf studenten die de wereld willen verbeteren en daartoe hun tegenstanders uitnodigen voor een diner. ‘Les nuit fauves’ ten slotte is een integere film over iemand die aan aids lijdt en er het beste van probeert te maken.

Afrika.

Het Soro Dance Center organiseert za. 17 april in het Flora Theater een Afrikaanse dag, die in het teken staat van dans, zang en percussie. Overdag staat een aantal workshops op het programma waarin de deelnemers leren dansen en drummen. Dat lijkt moeilijk, maar volgens de organisatoren heb je een Afrikaanse dans binnen anderhalf uur in de benen, kun je in die tijd enkele ritmes op de djembé spelen en dit opluisteren met Afrikaans gezang. De workshops worden gegeven door ervaren docenten. ’s Avonds volgen twee spectaculaire optredens van Les Artistes Zebra uit Delft en Yamo Yamo uit Ivoorkust. Deze laatste groep laat onder andere authentieke maskerdansen zien van diverse stammen uit Ivoorkust. Het wordt begeleid door volumineuze, snelle ritmes. Meer informatie en reserveringen, Soro Dance Center: 030-2805903, soro@xs4all.nl. Voor inlichtingen 015-2133161.
Supertrio.

25_jaar filmhuis.