Twee Delftenaren beloond in vernieuwingsfonds

43 Jonge wetenschappers kunnen aan de slag met geld uit de zogeheten Vernieuwingsimpuls. Delft zag twee aanvragen gehonoreerd.

De Vernieuwingsimpuls is een fonds waaruit jonge onderzoekers met ‘onorthodoxe’ ideeën geld kunnen krijgen. Per persoon krijgen ze ongeveer anderhalf miljoen gulden. Dat moeten ze in vijf jaar besteden.

De landelijke onderzoeksorganisatie NWO voerde de selectie uit. Die moest zich buigen over 154 voorstellen. Daarvan zijn er nu 43 in de prijzen gevallen. Van de aanvragers was twintig procent vrouw. Slechts vier van hen (tien procent van alle gehonoreerden) vonden genade in de ogen van NWO.

Niet elke universiteit deelt even sterk mee in de vreugde. De Technische Universiteit Eindhoven kreeg er geen enkele aanvraag door. De Universiteit Utrecht daarentegen mag zeven onderzoekers met geld uit de Vernieuwingsimpuls aanstellen.

Twee Delftse onderzoekers kwamen door de selectie: natuurkundige Alberto F. Morpurgo, die onderzoek doet op het gebied van de nanotechnologie, en bouwkundige R. Stouffs. Hij gaat werken aan ‘onorthodoxe dynamische bottum-up ontwerptechnieken’ voor de bouw.

Zoals eerder afgesproken gaat de helft van het geld dat in deze eerste verdelingsronde wordt besteed naar onderzoek uit de alfa- en gamma-hoek.