Twee biesjes voor de decaan

De nieuwe collectie TU-sjerpen is gearriveerd. De sjerp is verbreed, heeft een betere snit en is beschikbaar in zeven tinten.Op de volgende dies natalis in januari zullen de Delftse hoogleraren er verfrist bijlopen.

Bovendien klopten de kleuren van de biezen op de sjerpen niet meer. De vroegere faculteiten hadden elk een eigen kleurtje: Geodesie groen, Werktuigbouwkunde rood, etc. Maar na de clustering van faculteiten is het een ratjetoe. Hoogleraren van OCP en CiTG dragen verschillende kleuren. De decaan heeft daardoor een precair probleem. Hij moet kleur bekennen.

Tijd dus voor een nieuwe look. Een commissie onder leiding van oud-rector Dirken ging aan de slag. Op het eerste gezicht wijkt het resultaat niet noemenswaardig af van de oude stola. De sjerp is wederom grijs, van zijde en het model is ongewijzigd. De goede kijker ziet echter dat de nieuwe stola net iets breder is, mooi over de schouders valt, en onderaan is versierd met een geborduurd logo van de TU Delft.

Voor elke faculteit is er nu één kleur, met zorg uitgekozen. Dirken heeft een klein onderzoekje gedaan in binnen- en buitenland om te achterhalen welke kleur bij welke faculteit past. Bouwkunde krijgt groen, CiTG blauw, L&R oranje, TNW geel, ITS cyclaamrood en OCP bordeauxrood; TBM is paars gekleurd. Voor de rector is er een symbolische witte sjerp. Hij vertegenwoordigt alle faculteiten en wit is de som der kleuren.

Met de nieuwe millennium-look zijn de jaren zeventig definitief afgesloten. De decaan en rector zijn voortaan te onderscheiden van de gewone hoogleraar. Hun sjerpen tellen twee strepen, een gekleurde bies op de buitenrand en een bies op de binnenrand.

Op de volgende dies natalis in januari zullen de Delftse hoogleraren er verfrist bijlopen. Na vijftien jaar trouwe dienst zijn de sjerpen, officieel stola’s genaamd, vervangen. ,,Op een receptie wordt er wel eens een druppeltje gemorst en de oude stola’s vallen niet helemaal vlak op de rug”, licht rector Karel Wakker de vernieuwing toe.