Twaalfduizend euro voor bacterieroest

Wat heb je gedaan?

,,Ik heb gekeken naar biocorrosie, een soort roest die bacteriën veroorzaken op ijzer in water. Boorplatforms en schepen hebben er veel last van. De bacteriën bedekken het ijzeroppervlak en eten zuurstof, glucose en andere elementen, waardoor het metaal op die plek verandert. Hoe dat gebeurt heb ik in een model gezet. Het begrip daarvan is nodig om doorroesten te voorspellen, zodat preventief onderhoud kan worden aangepast.

Ik maakte gebruik van bestaande modellen, de zogenaamde biofilmmodellen. Deze beschrijven bijvoorbeeld hoe bacteriegroei in tandplak zich ontwikkelt. Het bijzondere van mijn model is dat het een combinatie is van een bacteriegroeimodel met een model dat het ontstaan van corrosie beschrijft.”

Hoe ziet bacterieroest eruit?

,,Het is een donkerrode neerslag, een beetje korrelig met resten van micro-organismen er doorheen. Eigenlijk lijkt het op ijzerroest, het is alleen wat slijmerig.”

Waarom is zo’n roestmodel nodig?

,,Het is moeilijk meten aan de veranderingen in metaal en bacteriën in water. Daarvoor heb je heel kleine sensoren nodig die voor elke micrometer de concentraties van waterstof, zuurstof, nitraat, sulfaat of de zuurgraad meten. Maar een zuurstofelektrode is veel te groot voor een nauwkeurige meting. Ik heb mijn werk dan ook puur wiskundig gehouden, en niet praktisch.”

Precies een jaar na je afstuderen ontvang je de prijs. Intussen ben je aio bij de sectie milieubiotechnologie en werk je aan een manier om ammonium direct om te zetten in onschuldig stikstofgas. Geen zin om verder te gaan met bacterieroest?

,,Tegen de tijd dat ik was afgestudeerd was ik er klaar mee. Bovendien was er toen geen projectvoorstel voor een vervolgonderzoek. Intussen is dat er wel. Hopelijk werken binnenkort drie aio’s verder aan het model.”

Vandaag worden drie afstudeerprijzen uitgereikt van elk twaalfduizend euro. Jij gaat een praatje houden over je werk. Zenuwachtig?

,,Als ik aan deskundigen mijn werk moet uitleggen vind ik het wel spannend. Nu niet. Het is maar tien minuten en voor leken. Ik heb het al zo vaak aan mensen uitgelegd.”

Wat ga je met het geld doen?

,,Mijn studieschuld aflossen en lekker op vakantie naar mijn zus in Thailand. Voor de rest weet ik het niet. Het is zoveel geld, dat ik er moeilijk een voorstelling van kan maken.”

Wouter van der Star (25), oud-student scheikundige technologie, ontvangt vandaag twaalfduizend euro van het Centraal instituut voor Industrie Ontwikkeling. Hij won de afstudeerprijs vanwege zijn onderzoek aan biocorrosie, een vorm van bacterieroest.

Wat heb je gedaan?

Hoe ziet bacterieroest eruit?

Waarom is zo’n roestmodel nodig?

Wat ga je met het geld doen?