Turkse wil geld terug wegens wanprestatie TU

De verblijfsvergunning te laat, een wurgcontract bij huisvesting en slechte communicatie % een Turkse studente eist haar geld terug van de TU.

/strong>

De Turkse studente Ekim Tan heeft een brief aan het college van bestuur gestuurd waarin ze spreekt van ‘wanprestatie’ bij het aannemen van buitenlandse studenten.

Tan eist in de brief bijna drieduizend euro van de TU. Het grootste deel, 2.370 euro, moest ze bovenop het reguliere collegegeld betalen voor de behandeling van haar visumaanvraag, voor een summerschool voorafgaande aan haar opleiding, en voor het regelen van huisvesting. Door vertraging bij de Immigratie- en Nationalisatiedienst (IND) liet het visum op zich wachten, waardoor Tan de summerschool en de eerste collegeweken miste. De TU is daar volgens haar als tussenpersoon voor verantwoordelijk.

Ook het collegegeld voor de gemiste collegeweken wil ze terug, evenals gemiste rente-inkomsten. Tan: ,,Voor de visumprocedure heb ik begin juli al 7.200 euro betaald % als bewijs dat ik mezelf gedurende een jaar kan onderhouden. Deze week, vijf weken na mijn aankomst in Delft, heeft de TU het pas teruggestort.”

Daarnaast is Tan ontevreden over de huisvesting die de TU voor haar zou regelen. Tot 1 november kreeg ze een woning aan de Roland Holstlaan, daarna kon ze verhuizen naar een containerwoning in de TU-wijk. Tan: ,,Maar het contract stelt dat ik verplicht ben om gedurende een jaar 330 euro per maand te betalen, zonder optie tot opzegging van mijn kant. Bovendien weet ik op dit moment nog niet of de hele verhuizing wel doorgaat. Misschien zijn de woningen namelijk nog niet klaar.”

Het college van bestuur heeft meerdere brieven met dezelfde klachten ontvangen, maar wil nog geen reactie geven. Collegelid Paul Rullmann: ,,Ik wil eerst met de betrokkenen zelf om de tafel gaan zitten. We zoeken het zorgvuldig uit.” En ook bij de Admission Office van de TU blijft het stil. Anita van Velzen: ,,De brief is gericht aan het college van bestuur. Ik heb wel een mening, maar ik wacht eerst de officiële reactie van de TU af.” (RK)