Onderwijs

TUer spoort illegale filmverspreider op

Nog geen dag na de wereldwijde première stond de film ‘Matrix Revolutions’ vorige week al op internet. Onderzoeker dr.ir. Johan Pouwelse wist de computer die de file als eerste op internet zette op te sporen.

br />
Pouwelse wist dat rond het verschijnen van ‘Matrix Revolutions’ kopieën op internet zouden verschijnen. Hij schreef een scriptje dat vanaf een week voor de première elke drie minuten checkte of de film al op suprnova.org was geplaatst. Hij zocht alleen daar, omdat ‘Suprnova’ de nieuwe ster is aan het file-sharing-firmament. Het is gebruiksvriendelijker en zo’n vijf keer sneller dan zijn bekende broertje ‘Kazaa’. Bovendien kun je in Suprnova geen nepfiles meer krijgen, terwijl het in Kazaa nog altijd regelmatig gebeurt dat je denkt ‘Star Wars’ te downloaden, maar intussen ‘Bridget Jones’ Diary’ binnenhaalt.

Binnen 23 uur na de première was het raak. Matrix Revolutions was anoniem geplaatst, maar het IP-adres van de plaatser, waarmee achterhaald kan worden vanaf welke computer de film online is gezet, was gewoon te zien. Even later was de film al zo uitgebreid verspreid over internet, dat niet meer te achterhalen was wie hem geplaatst had. Maar Pouwelse had de bron dankzij zijn slimme, superactuele scripttruc al achterhaald. De onderzoeker is niet van plan iets met zijn informatie te doen.

In Amerika worden file-sharers steeds harder aangepakt. Kerry Gonzalez uit Californië werd in september veroordeeld tot een half jaar gevangenisstraf, omdat hij een onaffe versie van ‘The Hulk’ op internet had gezet. Hij kreeg ook nog een boete van zevenduizend dollar.

Pouwelse speurde de dader op in het kader van zijn onderzoek naar hoe peer-to-peer-netwerken zoals Suprnova werken. Hij is geen beschermer van copyrights, benadrukt hij. ,,Deze ontwikkeling is niet tegen te houden. Met de opvolgers van dvd en mp3 past over een jaar alle muziek die Sky Radio ooit heeft uitgezonden op één schijfje. Dan is copyright zoals het nu bestaat niet meer zinvol.”

De onderzoeker denkt dat in de toekomst filmmakers alleen nog inkomsten zullen krijgen via de bioscopen. En muzikanten zullen het van hun optredens moeten hebben.

Nog geen dag na de wereldwijde première stond de film ‘Matrix Revolutions’ vorige week al op internet. Onderzoeker dr.ir. Johan Pouwelse wist de computer die de file als eerste op internet zette op te sporen.

Pouwelse wist dat rond het verschijnen van ‘Matrix Revolutions’ kopieën op internet zouden verschijnen. Hij schreef een scriptje dat vanaf een week voor de première elke drie minuten checkte of de film al op suprnova.org was geplaatst. Hij zocht alleen daar, omdat ‘Suprnova’ de nieuwe ster is aan het file-sharing-firmament. Het is gebruiksvriendelijker en zo’n vijf keer sneller dan zijn bekende broertje ‘Kazaa’. Bovendien kun je in Suprnova geen nepfiles meer krijgen, terwijl het in Kazaa nog altijd regelmatig gebeurt dat je denkt ‘Star Wars’ te downloaden, maar intussen ‘Bridget Jones’ Diary’ binnenhaalt.

Binnen 23 uur na de première was het raak. Matrix Revolutions was anoniem geplaatst, maar het IP-adres van de plaatser, waarmee achterhaald kan worden vanaf welke computer de film online is gezet, was gewoon te zien. Even later was de film al zo uitgebreid verspreid over internet, dat niet meer te achterhalen was wie hem geplaatst had. Maar Pouwelse had de bron dankzij zijn slimme, superactuele scripttruc al achterhaald. De onderzoeker is niet van plan iets met zijn informatie te doen.

In Amerika worden file-sharers steeds harder aangepakt. Kerry Gonzalez uit Californië werd in september veroordeeld tot een half jaar gevangenisstraf, omdat hij een onaffe versie van ‘The Hulk’ op internet had gezet. Hij kreeg ook nog een boete van zevenduizend dollar.

Pouwelse speurde de dader op in het kader van zijn onderzoek naar hoe peer-to-peer-netwerken zoals Suprnova werken. Hij is geen beschermer van copyrights, benadrukt hij. ,,Deze ontwikkeling is niet tegen te houden. Met de opvolgers van dvd en mp3 past over een jaar alle muziek die Sky Radio ooit heeft uitgezonden op één schijfje. Dan is copyright zoals het nu bestaat niet meer zinvol.”

De onderzoeker denkt dat in de toekomst filmmakers alleen nog inkomsten zullen krijgen via de bioscopen. En muzikanten zullen het van hun optredens moeten hebben.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.