TU-student haalt zijn gevluchte familie op

L&R-student Adriaan Ploeg is met de auto naar de Oekraïense grens vertrokken. In Roemenië vangt hij familieleden op die zijn gevlucht voor de oorlog.

In Roemenië staan hulporganisaties klaar om vluchtelingen uit Oekraïne op te vangen. (Foto: Adriaan Ploeg)

“Mijn nicht is twee dagen bezig geweest om vanuit Marioepol naar het westen te rijden met haar gezin. Haar kind werd tijdens de reis ziek, gaf over en raakte uitgedroogd. Terwijl het luchtalarm afging vonden ze een kinderkliniek waar het kindje in de kelder behandeld kon worden.”

Vanuit de auto in Roemenië, waar Adriaan Ploeg (student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek) samen met zijn vader, broer, kennis en een vriend (ook een TU-student) naartoe is gereden om zijn opa, tantes en nichtjes op te vangen, twittert hij over wat zijn familie de afgelopen dagen heeft doorstaan.

Over hoe zijn neven zijn opgeroepen hun landen te verdedigen, zich vrijwillig meldden bij het volksverzet en het verdriet bij de gezinnen die ze achterlaten. “Als ik via Facetime zie hoe zij, mannen van mijn leeftijd, afscheid nemen van hun vrouwen, kinderen en andere familieleden doet dat pijn in mijn hart.”

Schuilkelder
De student staat constant in contact met familie en betrokken vrienden. “We proberen overzicht te houden wie waar zit. Familieleden die nu nog in Oekraïne zijn, reizen vanwege de continue dreiging van schuilkelder naar schuilkelder. Maar omdat het internet niet altijd werkt, horen we soms ook een hele tijd niets en is het gissen naar hun huidige locatie.”

“Eén van mijn tantes zit vast in Charkov. Zij probeerde donderdag twee keer te vertrekken, maar werd beide keren afgeschrikt door een aanval. Ze keerde onverrichter zake terug en zit nu al twee dagen in een schuilkelder. Haar kinderen waren 15 uur bezig om alleen al uit de stad te komen.”

Vluchtelingenstroom
Van een neef die de vluchtelingenstroom bij de grens met Roemenië helpt coördineren hoort hij schrijnende verhalen over kilometerslange colonnes van verlaten auto’s, massa’s mensen die zich richting de grens bewegen en kleine kinderen die worden meegegeven aan wildvreemden.

Op de vraag waar gevluchte Oekraïners nu behoefte aan hebben, denkt hij vooral aan hulpgoederen zoals eerste levensbehoeften. “Lokale hulpverlening voor mensen die de grens over komen is aanwezig.”

Hij vertelt over zijn tante die na twee dagen file voor de grens een emotioneel bericht stuurde waarin ze schreef overweldigd te zijn door de hoeveelheid mensen die klaarstonden met dekens, water, eten en onderdak.

“We zien dat veel mensen de vluchtelingen een warm hart toedragen. We hopen dat dit enthousiasme blijft leven en dat als over enkele weken, maanden de asielcrisis in Nederland actueel wordt, we Oekraïners en andere vluchtelingen met een open hart en goed plan ontvangen.”

Inmiddels is Adriaan herenigd met een deel van zijn familie. Door een defecte auto stellen ze de terugreis richting Nederland noodgedwongen uit. Wachtend op een monteur zien ze bij de grens bussen met vrouwen en jonge kinderen af en aan rijden.

De zorgen om achtergebleven familie in Oekraïne blijven. “We ontvangen berichten van familie vanuit alle kanten van het land. Ze worden beschoten of zitten opnieuw in schuilkelders.”

Dankzij zijn projectgroep kon Adriaan twee bijeenkomsten overslaan en op afstand wat werk verrichten. “Een midterm op maandag moet ik skippen. Ik kijk later wel hoe ik dat doe, de concentratie is er natuurlijk ook niet naar.”

• Adriaan doet via Twitter verslag van de reis en wat hij onderweg ziet. Ook beschrijft hij de situatie in Oekraïne door de ogen van zijn familieleden.

Inzamelingsactie Students for Ukraine
Inmiddels komt in Delft hulpverlening op gang. Het collectief Students for Ukraine, bestaande uit 200 studenten van verschillende Nederlandse universiteiten, zamelt producten in voor alle Oekraïners in nood. Een van de verzamelpunten is de Delta-redactie. Tot en met vrijdag 4 maart ben je elke dag van 9.00 tot 17.00 uur welkom om goederen te doneren. De eerste volle vrachtwagen vertrekt over een week naar Oekraïne.

Onze redactie vind je in de TU Delft Library op de begane grond. Neem de hoofdingang en volg bij binnenkomst de blauwe wand aan de linkerkant, ga de deur door en neem de trap naar beneden. De redactie bevindt zich aan je rechterhand.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl