Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Wetenschap
Hydro Motion waterstofboot

Delftse Hydro Motion Team wil oversteken naar Engeland

Het TU Delft Hydro Motion Team wil komende zomer met hun nieuwe waterstofboot de oversteek maken naar Engeland. Afgelopen woensdag 20 december toonden ze hun ontwerp in de aula.

Computerbeeld van Hydro Motion XVIII. (Afbeeldingen: Delft Hydro Motion Team)

De vorige draagvleugelboot op waterstof van het TU Delft Hydro Motion Team behaalde afgelopen jaar juli de eerste plaats van de Open Sea General Ranking in Monaco. Delft Hydro Motion was bij deze Energy Boat Challenge de enige boot in het veld met waterstof als brandstof en ook de enige zonder certificering.

De 23 leden van nieuwe Hydro Motion Team wilden dus een grotere uitdaging verzinnen, vertelt de nieuwe persvoorlichter Jeroen von Berg. Dat werd een draagvleugelboot die met een volle tank waterstof 400 kilometer over zee moet kunnen afleggen. Daarmee willen de studenten komende zomer het Kanaal oversteken naar Engeland.

Ontwerpgegevens van het Hydro Motion Team 2024

  • 8 meter lang (1,5 meter langer dan de vorige)
  • 2.65 meter breed
  • 3 draagvleugels
  • 40 kilowatt brandstofcel met batterij

Zeewaardigheid is het overkoepelende ontwerpthema. De vorige boot had in hoge golven te kampen met lekkage en moest teruggesleept worden naar de haven. Zoiets moet niet op open zee gebeuren. Vandaar dat er veel aandacht zal zijn voor de hermetische afscherming van het elektrische systeem.

De oversteek zal tijdens rustig weer plaatsvinden in de eerste helft van juli 2024. Met een geschatte oversteektijd van twaalf uur is er ’s nachts varen niet nodig. Met het oog op veiligheid zal de waterstofboot door een groot schip begeleid worden. Die escorte biedt ook de mogelijkheid om onderweg van bemanning te wisselen.

TU Delft Hydro Motion wil met deze technische uitdaging de maritieme wereld laten zien dat waterstof een schone en ook praktische bruikbare energiebron voor de scheepvaart kan zijn.

ontwerp waterstofboot
ontwerp waterstofboot
ontwerp waterstofboot
ontwerp waterstofboot
ontwerp waterstofboot
Hydro Motion Team 23-24
De waterstofboot vaart op draagvleugels.
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
 
Presentatie gemist? Geen nood, de opname is online beschikbaar:
Wetenschapsredacteur Jos Wassink

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.