Het TU Delft Hydro Motion Team wil komende zomer met hun nieuwe waterstofboot de oversteek maken naar Engeland. Afgelopen woensdag 20 december toonden ze hun ontwerp in de aula.
De vorige draagvleugelboot op waterstof van het TU Delft Hydro Motion Team behaalde afgelopen jaar juli de eerste plaats van de Open Sea General Ranking in Monaco. Delft Hydro Motion was bij deze Energy Boat Challenge de enige boot in het veld met waterstof als brandstof en ook de enige zonder certificering.
De 23 leden van nieuwe Hydro Motion Team wilden dus een grotere uitdaging verzinnen, vertelt de nieuwe persvoorlichter Jeroen von Berg. Dat werd een draagvleugelboot die met een volle tank waterstof 400 kilometer over zee moet kunnen afleggen. Daarmee willen de studenten komende zomer het Kanaal oversteken naar Engeland.
Ontwerpgegevens van het Hydro Motion Team 2024
- 8 meter lang (1,5 meter langer dan de vorige)
- 2.65 meter breed
- 3 draagvleugels
- 40 kilowatt brandstofcel met batterij
Zeewaardigheid is het overkoepelende ontwerpthema. De vorige boot had in hoge golven te kampen met lekkage en moest teruggesleept worden naar de haven. Zoiets moet niet op open zee gebeuren. Vandaar dat er veel aandacht zal zijn voor de hermetische afscherming van het elektrische systeem.
De oversteek zal tijdens rustig weer plaatsvinden in de eerste helft van juli 2024. Met een geschatte oversteektijd van twaalf uur is er ’s nachts varen niet nodig. Met het oog op veiligheid zal de waterstofboot door een groot schip begeleid worden. Die escorte biedt ook de mogelijkheid om onderweg van bemanning te wisselen.
TU Delft Hydro Motion wil met deze technische uitdaging de maritieme wereld laten zien dat waterstof een schone en ook praktische bruikbare energiebron voor de scheepvaart kan zijn.
Presentatie gemist? Geen nood, de opname is online beschikbaar:
Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?
j.w.wassink@tudelft.nl
Comments are closed.