Diverse studententeams demonstreerden deze zomer hun voertuig, boot of robotpak. Dat leverde heel wat prijzen op. Delta zet de resultaten op een rij.
Nieuw wereldrecord voor waterstofauto Eco-Runner
Na het behalen van het wereldrecord is het Eco-Runner Team euforisch. (Foto: Florian Cascino)
Nog voor de zomerstop van Delta, pakten de studenten van het Eco-Runner Team Delft eind juni een officieel Guinness World Record. Hun zelfontworpen en eigenhandig gebouwde waterstofauto reed op die dag zonder te tanken 2488,50 kilometer achter elkaar. De auto hield het maar liefst 332,8 kilometer langer vol dan de vorige recordhouder.
Wie het spektakel aanschouwde, moest daar wel wat geduld voor opbrengen. 71 uur en 30 minuten lang reed de waterstofauto rondjes over het Zuid-Duitse circuit waar het team was neergestreken voor de recordpoging. Om de beurt kropen de teamleden in shifts van twee uur achter het stuur. Het succes is volgens het team te danken aan het efficiëntieniveau: in het ontwerp- en maakproces zochten ze naar eigen zeggen de ‘technische grenzen’ op van een zo laag mogelijk gewicht.
De waterstofauto draaide op een elektromotor. De 900 gram waterstof aan boord werd dus niet rechtstreeks verbrand, maar omgezet in elektrische energie. Daarbij komen geen broeikasgassen vrij, enkel waterdamp en warmte.
Hydro Motion Team wereldkampioen op waterstof
Ondanks overlast van golven wist het Hydro Motion Team de eerste plaats te behalen. (Foto: Monaco Energy Boat Challenge)
Niet alleen op land was er waterstofsucces, ook op zee vielen Delftenaren in de prijzen. De met waterstof aangedreven draagvleugelboot Aurora van het TU Delft Hydro Motion Team behaalde de eerste plaats van de Open Sea General Ranking in Monaco tijdens de Energy Boat Challenge die daar tussen 5 en 8 juli plaatsvond. Aurora was de enige boot in het veld met waterstof als brandstof en ook de enige zonder certificering. Toch wisten de studenten beter te presteren dan de fabrieksboten.
Tijdens de wendbaarheidstest behaalden ze de tweede plaats. En tijdens de endurance race, die dubbel telt, sloegen ze hun slag. In een kleine drie uur legden ze veertien rondjes af, in totaal 78 kilometer. Daarna werd de zee te wild. Dat gold ook voor de speed challenge op de volgende dag. De boot kreeg storing door instromend zeewater en moest teruggesleept worden. Toch won het Hydro Motion Team de competitie.
Project March maakt nieuwe prototype exoskelet met hersenbesturing
Koen van Zeeland kan nu staan zonder krukken. Voor piepende scharnieren hebben de studenten een oplossing klaarstaan. (Foto: Tim de Mooij)
Project March demonstreerde op 21 juli in de Rotterdamse Onderzeebootloods het nieuwe prototype exoskelet March VIII. Daar hebben 27 TU-studenten een jaar aan gewerkt, samen met gebruiker Koen van Zeeland. Zo komen ze steeds verder met een gemotoriseerd robotpak dat een verlamde gebruiker in staat stelt op te staan en te lopen.
Een opvallend verschil met vorig jaar is dat Van Zeeland nu zonder krukken kan staan, omdat extra sensoren helpen om het pak actief in evenwicht te houden. Ook verbeterde het team de hersenaansturing. Lukte het vorig jaar al om het pak te starten door aan lopen te denken, nu kan het op dezelfde manier stoppen.
Delft Hyperloop is meest innovatief
Tijdens de European Hyperloop Week tussen 17 en 22 juli in Edinburgh bleek Delft Hyperloop het meest innovatieve team. (Foto: EHW)
“Het was een euforisch moment om de pod (Hyperloop-cabine, red.) te zien zweven terwijl een enorm publiek ons toejuichte”, herinnert Umika Bhagole zich de laatste dag van de European Hyperloop Week. Ze is teamcaptain van Delft Hyperloop. Het Delftse team won er de innovatieprijs en de mechanicaprijs. Het team toonde maar liefst drie unieke technieken met hun hangende pod.
Elektromagneten laten de pod net boven de baan zweven waardoor er geen wrijving is. De aandrijving komt van bewegende elektromagnetische velden vanuit de pod, en niet – zoals andere teams doen – vanuit de baan. Die laatste kan daardoor een stuk goedkoper worden uitgevoerd. Ook heeft het team een warmte-opslag gemaakt die ook werkt bij afwezigheid van lucht (de Hyperloop is immers ontworpen voor een vacuüm buis): een warmtebatterij op basis van parafine.
Brunel Solar Team presenteert nieuwe zonneauto Nuna 12
Op 4 juli presenteerde het Brunel Solar Team hun Nuna 12. Met deze zonneauto willen de studenten de Bridgestone World Solar Challenge winnen. (Foto: Jorrit Lousberg)
Als laatste een studententeam dat zich pas dit najaar écht gaat bewijzen in Australië, maar dat tijdens de presentatie van het nieuwe zonneautomodel Nuna 12 op 4 juli al heeft laten zien een grote kans te maken op prijzen. In oktober staat er namelijk weer een Delfts team aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, de vijfdaagse race dwars door Australië die bekend staat als hét wereldkampioenschap zonneracen.
Het Brunel Solar Team heeft zich gewaagd aan allerlei nieuwe innovaties op het gebied van zonnecellen, energieopslag en aerodynamica. Zo kan er in de nieuwe accu bijna 50 procent meer energie worden opgeslagen dan in het vorige model. Ook de zonnepanelen zelf worden steeds efficiënter. Aan ambitie geen gebrek. “Als we met deze innovaties een klein voordeel kunnen behalen, worden we wereldkampioen”, zei teamleider Lennart Hessels bij de presentatie.
- Hoe bereidt het Solar Team zich voor op dé grote race? De film Dansen in de Woestijn geeft daarop antwoord. Filmmaker Bram van Splunderen volgde het studententeam dat de voorganger van Nuna 12 bouwde, de Nuna 11. Gaat het hen lukken om de race in Australië te winnen? Donderdag 23 augustus om 14.00 uur gaat de film in première op de Markt in Delft. Toegang is gratis.
-
Trailer ‘Dansen in de Woestijn’ (Productie: VPRO)
- Was jouw team ook succesvol en is dat onopgemerkt gebleven? Laat het ons weten en stuur een e-mail via onderstaande link.
Delta, Kim Bakker en Jos Wassink
Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?
j.w.wassink@tudelft.nl
Comments are closed.