TU betaalt schade pro-Palestinaprotesten

(Foto: Kim Bakker)

Hoewel het tentenkamp weg is, is het pro-Palestinasentiment niet verdwenen van de campus van de TU Delft. Maandagochtend stonden er teksten als ‘TU Delft complicit’ en ‘Don’t like graffiti? Look away like you do for genocide…’ op de muren van onder meer de faculteit Techniek, Bestuur en Management en Onderwijs en Studentenzaken. In dat laatste gebouw zijn ook een internationale basisschool en kinderopvang gevestigd. De graffiti werd dinsdag verwijderd.

Net als de kosten voor eerdere schade door de pro-Palestijnse demonstraties, neemt de universiteit die schoonmaakkosten op zich. In een overleg met de studentenraad zei vicerector magnficus Rob Mudde vorige week dat die kosten ‘een kwart miljoen euro’ bedragen. Dat kan nog meer worden, zegt de woordvoerder van de TU Delft desgevraagd. Hoe het bedrag precies tot stand is gekomen kan de woordvoerder niet zeggen.

Wel zegt hij waaraan het geldt besteed is of wordt. Zo noemt hij een vernielde vlaggenmast, muren die opnieuw moeten worden geschilderd en deuren die zodanig beschadigd waren dat ze vervangen moesten worden. Ook schakelde de TU Delft voor het schoonmaken van de aula, een rijksmonument, een speciaal bedrijf in.

De schade is ontstaan door de pro-Palestijne demonstraties die de afgelopen tijd plaatsvonden op de campus. Begin mei waren de eerste protesten op de Free Zone bij EWI en op 23 mei zetten de activisten hun tenten op voor de universiteitsbibliotheek. Die zijn ruim drie weken blijven staan. Inmiddels rest alleen een olijfboom.