Trouwe aanhangers houden hardcore hoog

Nee, hardcore is geen verdwijnend genre. Integendeel, meent Thijs Leijdens, bassist van de Delftse hardcoreband Remorse. Zaterdag organiseert hij in de Koornbeurs de tweede editie van Corefest, een muziekfestival voor degenen die niet vies zijn van snelle gitaren.

/strong>

Metal en aanverwante muziekstijlen hebben altijd een selecte groep aanhangers gekend. Er waren wel bands, talloze zelfs – met name in de metalscene, die gezwicht voor de commercie, een hit scoorden. Dankzij festivals als Dynamo Open Air bereiken de laatste jaren gelukkig ook minder commerciële, ‘heftiger’ groepen een groot publiek. Toch krijgen ze nooit de airplay van de gemiddelde pop- of housegroep.

Met name hardcore, het heftige zoontje van metal en punk, heeft altijd op een relatief klein publiek kunnen rekenen. Maar een tróúw publiek. Want hoewel de muziek langzaam in de vergetelheid lijkt te raken, houden de fans in kleine zaaltjes de hardcore hoog, voor een belangrijk deel door ook beginnende bandjes een kans te geven en de toegangsprijzen laag te houden.

Thijs Leijdens, vierdejaars bouwkunde, zag in zijn functie als voorzitter van de Koornbeurs vorig jaar de uitgelezen kans om een hardcorefestival op te richten. ,,Er was genoeg interesse voor”, meent hij. ,,Bovendien neemt de aandacht voor metalcore, in tegenstelling tot oldschool, nog altijd toe.” Samen met Sjoerd Krijnen, vijfdejaars bouwkunde en tweede gitarist van Remorse, riep hij, op een regenachtige zondagmiddag in november 1999, Corefest in het leven. Dit jaar hopen ze op een bezoekersaantal boven de honderd.

Houtjes

,,Het was een mooie dag”, herinnert Leijdens zich. Over het feit dat het drumstel, dat door stukjes tape en houtjes op het podium bij elkaar werd gehouden, genadeloos instortte, zegt hij niets. Evenmin over het feit dat het Koornbeurszaaltje toch wel wat dunbevolkt was. Wel denkt hij dat het ‘middelbare schoolgehalte’ waarmee Remorse tijdens de eerste editie van Corefest volgens een recensent nog kampte, zeker niet meer van toepassing is op de band. ,,We doen er tijdens het komende festival alles aan om dat te ontkrachten”, aldus Leijdens.

Remorse werkt inmiddels, een jaar na de verschijning van zijn mini-cd ‘Sparks to fan the flames‘, aan een ‘full length album‘, dat over ongeveer een half jaar moet verschijnen.

Tot slotact van Corefest heeft de band het echter nog niet geschopt. Grote publiekstrekker dit jaar is de Franse moshmetalformatie Kickback. Overigens zo’n beetje de enige band die zonder veel moeite geboekt kon worden. ,,Het was dit jaar inderdaad een behoorlijke bevalling om de line-up samen te krijgen”, geeft Leijdens toe. Net toen de flyers en posters waren gedrukt, zegde de Friese hardcoreband Spirit84 zijn optreden af. Geld om de posters opnieuw te laten drukken was er niet, gelukkig wel om nieuwe flyerste maken. Daarop is de vervangende act, Standard uit Hoofddorp, vermeld. Verder zijn er optredens van de deathcoreformatie Sect, de Delftse oldschoolband See Through Happiness en metalcoregroep Born From Pain.

Corefest in de Koornbeurs. Op zaterdag 25 november, vanaf 14.30 uur.

Houtjes

Corefest in de Koornbeurs. Op zaterdag 25 november, vanaf 14.30 uur.