Toilet-sms

De opkomst van de mobieltjes is natuurlijk ook niet aan de Delftse student voorbij gegaan. Gaan zij hun telefoon gebruiken om te spieken? Volgens ir. Niek Graafland, coördinator onderwijs van de TU, valt dát allemaal nogal mee. ,,We hebben geen centrale richtlijnen voor gsm’s tijdens tentamens. Het kan zijn dat sommige faculteiten die al wel hebben ingesteld.”

,,Gsm’s beginnen echter wel een probleem te worden.” Volgens Graafland kleeft er namelijk een ander nadeel aan de mobieltjes. ,,Het is vooral vervelend als mensen gebeld worden tijdens tentamens. Een sms’je met bijvoorbeeld het antwoord op een wiskundevraagstuk lijkt me toch wat lastig om te maken.” In de praktijk lijkt het probleem nog niet zo groot te zijn. Jan Manschot, student technische natuurkunde, surveilleerde onlangs bij een groot tentamen. ,,Ik heb geen speciale instructies gekregen over gsm’s. Ik vind ook niet dat je hiervoor regeltjes moet opstellen. Je moet uit kunnen gaan van enig fatsoen van mensen.”

De tijd dat studenten alleen maar spiekbriefjes gebruiken om te spieken lijkt voorbij. Studenten gebruiken modernere technieken om hun tentamens te halen. Dat denkt in ieder geval de Technische Universiteit Eindhoven. Daarom worden gsm’s daar in de toekomst tijdens tentamens verboden. Studenten zouden namelijk vanaf het toilet sms’jes kunnen versturen met daarin goede antwoorden op tentamenvragen. Tot nu toe is in Eindhoven die vorm van tentamenfraude echter nog niet voorgekomen.