Campus

Tanker was niet meer te stoppen

Ook personeelsadvertenties zijn tegenwoordig een belangrijk instrument in de ‘corporate communicatie’ van bedrijven en instellingen. De Volkskrant signaleerde die trend afgelopen vrijdag in een verhaal onder de kop ‘Sexy bedrijf zoekt personeel’.

Een dag later prijkte in de Volkskrant een opvallende personeelsadvertentie van de TU Delft. Bij een halve pagina grote striptekening van een mammoettanker die uit de golven oprijst, stond de tekst ‘Manager Informatisering en Automatisering die processen een andere koers kan geven’. De beeldspraak van het schip dat een andere koers moet gaan voeren wordt in de advertentietekst consequent doorgetrokken.

De clusterdienst SBS heeft volgens de advertentie te maken met ‘een drastisch bijgestelde koers’, ‘richting een bedrijfsmatige en klantgerichte horizon’. ‘Maximale efficiency zorgt hierbij voor de nodige pk’s.(..)Als manager Informatisering en Automatisering kun je het roer in handen nemen om snel en efficiënt op te stomen richting gestelde einddoelen.’

Beeld en tekst maken een tamelijk oubollige en gewild-leuke indruk, vinden drs. Annelies van Rosmalen en Piet Verdonk van reclamebureau BVI. Het verschil met de professioneel ogende, op ‘emotie’ mikkende, corporate campagne lijkt levensgroot.

,,Verschrikkelijk. Tenen krommend. Ik ben hier helemaal niet gelukkig mee.” Zo luidt de reactie van Van Rosmalen, communicatie-adviseur bij de Communicatie & Marketing Groep. Te laat hoorde ze van de advertentie, zegt ze, en toen was de tanker niet meer uit de krant te houden.

,,Voor personeelsadvertenties werken we samen met communicatiebureau Magnus”, schetst hoofd P&O Raymond Browne de achtergrond van de advertentie. ,,Normaal houden we een standaardvormgeving aan, maar bij bijzondere banen maken ze leuke specials voor ons om de aandacht te trekken. Of dat gelukt is, moet ieder zelf maar beoordelen.”

Naar een informatiemanager is de TU al enkele maanden op zoek. Op een nieuw corporate imago wachten, wilde P&O dus niet meer. Maar voortaan hoort de ‘arbeidsmarktcommunicatie’, zoals het in het vak heet, ook bij de Communicatie & Marketing Groep thuis. De personeelsadvertenties moeten dan naadloos passen in de corporate campagne, belooft Annelies van Rosmalen.

De clusterdienst SBS heeft volgens de advertentie te maken met ‘een drastisch bijgestelde koers’, ‘richting een bedrijfsmatige en klantgerichte horizon’. ‘Maximale efficiency zorgt hierbij voor de nodige pk’s.(..)Als manager Informatisering en Automatisering kun je het roer in handen nemen om snel en efficiënt op te stomen richting gestelde einddoelen.’

Beeld en tekst maken een tamelijk oubollige en gewild-leuke indruk, vinden drs. Annelies van Rosmalen en Piet Verdonk van reclamebureau BVI. Het verschil met de professioneel ogende, op ‘emotie’ mikkende, corporate campagne lijkt levensgroot.

,,Verschrikkelijk. Tenen krommend. Ik ben hier helemaal niet gelukkig mee.” Zo luidt de reactie van Van Rosmalen, communicatie-adviseur bij de Communicatie & Marketing Groep. Te laat hoorde ze van de advertentie, zegt ze, en toen was de tanker niet meer uit de krant te houden.

,,Voor personeelsadvertenties werken we samen met communicatiebureau Magnus”, schetst hoofd P&O Raymond Browne de achtergrond van de advertentie. ,,Normaal houden we een standaardvormgeving aan, maar bij bijzondere banen maken ze leuke specials voor ons om de aandacht te trekken. Of dat gelukt is, moet ieder zelf maar beoordelen.”

Naar een informatiemanager is de TU al enkele maanden op zoek. Op een nieuw corporate imago wachten, wilde P&O dus niet meer. Maar voortaan hoort de ‘arbeidsmarktcommunicatie’, zoals het in het vak heet, ook bij de Communicatie & Marketing Groep thuis. De personeelsadvertenties moeten dan naadloos passen in de corporate campagne, belooft Annelies van Rosmalen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.